Netch-utvecklaren Russell Gilbert städar upp efter kärleksviruset

Netch-utvecklaren Russell Gilbert städar upp efter kärleksviruset Ladda ned städprogrammet Netch Love Antivirus gratis Utvecklaren Russell Gilbert på Netch Technologies i Lund har skapat ett program som väsentligt minskar skadorna efter dataviruset Loveletter. Programmet är ett Visual Basic-script, som är mer omfattande än de uppdateringar till antivirusprogram som hittills gjorts, då det inte bara förhindrar att viruset sprider sig vidare utan även tar fram MP3-filer som Loveletter gömt. Städprogrammet kan användas även av företag som inte har egna antivirusprogram och av icke-datorvana användare. Städprogrammet utför följande åtgärder: * Tar bort alla poster som Loveletter lagt upp i Registret, för att förhindra att virusprogrammet körs varje gång datorn startas om. * Återställer Internet Explorers startsida till en blank sida, och tar samtidigt bort Loveletters pekare mot den filippinska hemsidan www.skyinet.net, där ett program som tar sig in i användarens system som trojansk häst och stjäl lösenord annars kan laddas ned. * Tar bort det trojanska programmet som stjäl lösenord, om det redan laddats ned. * Tar bort alla kopior av viruset som placerats i katalogerna Windows och Windows\System. * Lokaliserar de filer på hårddisken och nätverket som Loveletter förstört eller förändrat. * Döper om de förklädda virusfilerna till .VIRUS, för att de inte ska kunna aktiveras och för att användaren enkelt ska kunna radera dem efteråt. * Tar fram alla MP2- och MP3-filer som Loveletter gömt. * Loggar alla kontroller, förändringar och namnbyten i en fil som heter C:\virus_files.txt. Efter att ha kört programmet kan användaren välja att radera alla .VIRUS-filer, men har ändå en komplett lista över alla filer som berörts, vilket underlättar då filerna ska ersättas. Russell Gilbert understryker att den som vill använda städprogrammet bör ladda ned det direkt från Netch hemsida www.netch.se under rubriken Nyheter/press, och inte från någon annan källa. Programmet används på egen risk. För mer information, vänligen kontakta: Pernilla Brodd Netch Technologies AB 046 - 2701637 pernilla.brodd@netch.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/05/20000505BIT01230/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/05/20000505BIT01230/bit0002.pdf