• Netch Technologies/

Netch lanserar Bluetooth-tjänst för #hot spot# på svenskt hotell Adlon Hotell i Stockholm först med trådlöst gästregistr

Report this content

Netch lanserar Bluetooth-tjänst för "hot spot" på svenskt hotell Adlon Hotell i Stockholm först med trådlöst gästregistreringssystem Netch Technologies, som erbjuder internationellt ledande systemlösningar för individanpassade transaktioner, meddelar idag att företaget utvecklar landets första trådlösa gästregistreringssystem. Adlon Hotell blir därmed först med att erbjuda hotellgäster trådlösa tjänster via en s k hot spot- lösning, dvs mobila accesspunkter kopplade till hotellets lokala nätverk. Infrastrukturen, som är baserad på den olicensierade Bluetooth-tekniken, är utvecklad av Axis Communications. - Lösningen hos Adlon markerar startskottet för samarbetet mellan Netch och Axis på detta område, då det är den första hot spot-lösningen som implementeras kommersiellt, säger Peter Thorman, operativ chef på Netch. Den tjänsteplattform och de applikationer som nu utvecklas hos Netch kommer även att täcka in andra typer av hot spots, t ex skolor, restauranger och storföretag. Netch har redan utvecklat en färdig tjänsteplattform för en flygplats. I ett första steg innebär lösningen på Adlon Hotell att gästens uppgifter registreras automatiskt i hotellets bokningssystem, då gästen går in på hotellet och hamnar inom den mobila accesspunktens räckvidd. För detta krävs att gästen har en mobil enhet (tex en PDA eller en bärbar dator) med ett Bluetooth-chip. Initialt kommer det att finnas möjlighet att låna utrustning för access hos Adlon för de gäster vars mobila enheter inte är förberedda för Bluetooth. - Adlons lösning är ett exempel på hur ett företag som äger en fysisk plats kan bli en s k service provider och erbjuda besökare såväl mobil access till Internet som helt nya lokala mobila tjänster. Ytterliggare en fördel är att man på detta sätt undviker de höga taxor som gäller i publika mobilnät, säger Peter Thorman. Nu behöver vi fler företag som går i frontlinjen och fyller morgondagens lokala, olicensierade nät med användbara tjänster som visar människor hur den nya tekniken kan underlätta livet. Adlon Hotell var 1996 också först i Sverige med att erbjuda sina gäster fast internetuppkoppling. Om Netch Netch affärsidé är att erbjuda internationellt ledande systemlösningar för individanpassade transaktioner. Netch filosofi är att varje individ är en unik mobil marknadsplats intresserad av att göra transaktioner oavsett media, plats och tidpunkt. Därför behöver framtidens systemlösningar fokuseras på varje individs unika behov istället för fördefinierade processer. Rötterna till Netch finns i ungdomshuset Kajplats 305 i Malmö, där företagets grundare Håkan Dennersten var en av landets första Internetpionjärer 1994. Netch Technologies AB grundades 1995 och har idag drygt 165 anställda och kontor i Lund, Helsingborg, Stockholm, Kalmar, Karlskrona, Köpenhamn, Oslo och San Fransisco. I Karlskrona och Kalmar är verksamheten fokuserad på mobila Internetlösningar. Målsättningen är att innan årets slut etablera sig på den belgiska och tyska marknaden. Netch ligger bakom en rad uppmärksammade Internetlösningar till PlanitMedia, Fanglobe, Artstep, Ericsson, NK, Bokus, Matomera, Telia, Ikea på jobbet och Tetra Pak. Ägarna bakom Netch är bl a IT-företaget Axis Communication AB, Visionalis och GDC. För mer information kontakta: Peter Thorman Pernilla Brodd COO, Netch Technologies Marknadschef, Netch Technologies Tel: 046-272 40 00 Tel: 046-272 46 37 Mobil: 0708-39 59 71 Mobil: 0702-69 00 71 Peter.thorman@netch.se pernilla.brodd@netch.se http://www.netch.se/ ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/13/20001213BIT00480/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/13/20001213BIT00480/bit0002.pdf