Netch utökar sitt mobila kompetenscentrum i Karlskrona

Report this content

Netch utökar sitt mobila kompetenscentrum i Karlskrona Netch Technologies, som erbjuder internationellt ledande systemlösningar för individanpassade transaktioner, flyttar idag in i större lokaler i de k-märkta magasinsbyggnaderna på Bryggareberget i Karlskrona. Företagets nya adress är Kärleksstigen 2. Kontoret i Karlskrona utgör tillsammans med Kalmar navet för mobil utveckling inom Netch, med ansvar bl a för företagets satsningar på lokala mobila tjänster baserade på t ex Bluetooth. Flertalet av de 45 medarbetarna i regionen arbetar idag med utveckling av tjänsteplattformar och applikationer för olika typer av s k hotspots, dvs lokala, olicensierade mobilnät på tex flygplatser, hotell och liknande publika miljöer. - Region Sydost är mycket intressant för Netch, framför allt med tanke på den kompetens inom mobilitet och internet som finns här tack vare högskolan och Telecom City, säger Peter Thorman, operativ chef på Netch. Nu är den grundläggande etableringen på plats och den fortsatta expansionen i Karlskrona och Kalmar kommer att ske i takt med tillväxten av våra produkter och koncept, fortsätter Peter Thorman. Antalet medarbetare i Karlskrona var vid förra årets slut 32, en kraftig ökning från de 2 personer som i oktober 1999 etablerade kontoret i de tidigare lokalerna på Bastionsgatan 6. De nya lokalerna rymmer drygt 80 personer. - Vi valde de k-märkta lokalerna istället för en traditionell kontorsmiljö eftersom den speciella atmosfären stämmer så väl med Netchs profil, säger Peter Thorman. Vi härstammar ju faktiskt från ett kulturprojekt - det som en gång startades på Kajplats 305 i Malmö av Håkan Dennersten. Om Netch Netchs affärsidé är att erbjuda internationellt ledande systemlösningar för individanpassade transaktioner. Netchs filosofi är att varje individ är en unik mobil marknadsplats intresserad av att göra transaktioner oavsett media, plats och tidpunkt. Därför behöver framtidens systemlösningar fokuseras på varje individs unika behov istället för fördefinierade processer. Rötterna till Netch finns i ungdomshuset Kajplats 305 i Malmö, där företagets grundare Håkan Dennersten var en av landets första Internetpionjärer 1994. Netch Technologies AB grundades 1995 och har idag drygt 135 anställda och kontor i Lund, Helsingborg, Kalmar, Karlskrona, Köpenhamn, Oslo och San Fransisco. I Karlskrona och Kalmar är verksamheten fokuserad på mobila Internetlösningar. Netch ligger bakom en rad uppmärksammade Internetlösningar till PlanitMedia, Fanglobe, Artstep, Ericsson, NK, BOL, Matomera, Telia, Ikea på jobbet och Tetra Pak. Ägarna bakom Netch är bl a IT-företaget Axis Communications AB, Visionalis och GDC. För mer information, se http://www.netch.se/. För mer information kontakta: Peter Thorman Pernilla Brodd COO, Netch Technologies Marknadschef, Netch Technologies Tel: 0455-36 13 01 Tel: 046-272 40 00 Mobil: 0708-39 59 71 Mobil: 0702-69 00 71 peter.thorman@netch.se pernilla.brodd@netch.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/19/20010119BIT00320/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/19/20010119BIT00320/bit0002.pdf