• NetCom AS/

En kraftig kundtillströmning till NetCom AB ger ett starkt rörelseresultat för de första nio månaderna 2000

DEL 1: NETCOM FÖR OMEDELBAR PUBLICERING Måndagen den 6 november 2000 EN KRAFTIG KUNDTILLSTRÖMNING TILL NETCOM AB GER ETT STARKT RÖRELSERESULTAT FÖR DE FÖRSTA NIO MÅNADERNA 2000 * Rörelseresultatet efter avskrivningar ökade med 64% * Rörelseresultatet före avskrivningar ökade med 41% * Nettoomsättningen ökade med 29% * Antalet abonnenter ökade med 33% till 5,4 miljoner (fler än 10 miljoner inklusive SEC) * Framgångsrikt bud, värt 27,9 miljarder kronor, på SEC New York och Stockholm - den 6 november 2000 - NetCom AB (NetCom koncernen) (Nasdaq: NECS, OM Stockholmsbörsen: NCOM A, NCOM B), den ledande leverantören av telekommunikationstjänster i Europa redovisade i dag koncernens resultat för det tredje kvartalet och för de första nio månaderna 2000. NetComs finansiella nyckeltal för årets första nio månader (Mkr)* 2000 1999Förändr ing Nettoomsättning 7 503 5 825 +29% Rörelseresultat före avskrivningar 2 182 1 547 +41% efter avskrivningar 1 397 851 +64% Resultat efter finansiella 1 243 715 +74% poster Resultat efter skatt 833 410 +103% Vinst per aktie, efter full 8,02 3,94 +104% utspädning (kronor) Lars-Johan Jarnheimer, verkställande direktör och koncernchef, konstaterar: "NetCom bedriver idag verksamhet på 20 marknader och är Europas största telekomoperatör i termer av marknadstäckning med ett varumärke. Mätt i antal abonnenter är vi en av de största alternativa leverantörerna av telekomtjänster i Europa. Vi hyser stor optimism om framtiden för det sammanslagna NetCom och SEC. Om vi använder det nyligen avyttrade Infostrada SpA som riktmärke, skulle vår kundbas inom fast telefoni värderas till cirka 80 miljarder kronor. Vi avser att vara ett tillväxtföretag på nya marknader med fokus på strategiska förvärv och kontroll på kundomsättningen och kostnaderna." * I NetComs siffror för årets nio första månader ingår inte SEC. Vid utgången av perioden hade 99,7% av SECs aktieägare accepterat NetComs bud. Förvärvet slutfördes den 2 oktober 2000. Proforma balansräkning och kvartalsöversikt finns som bilagor. VIKTIGA HÄNDELSER * Rörelseresultatet, före respektive efter avskrivningar, ökade med 41% respektive 64%. * NetComs nettoomsättning uppgick till 7 503 Mkr för de nio första månaderna 2000, vilket är en ökning med 29%, jämfört med motsvarande period 1999. * Per den 30 september hade koncernen totalt 5,4 miljoner abonnenter, en ökning med 33% jämfört med föregående år (inklusive SEC är siffran över 10 miljoner). * Tele2 redovisar en klar ökning i antalet abonnemangskunder, vilket visar på fördelarna med att sampaketera fast telefoni och mobiltelefoni. * Tele2s mobiltelefoniverksamhet redovisar en stabil genomsnittlig månatlig intäkt per abonnent (ARPU) på 430 kronor, exklusive kontantkortskunder, trots en ökning i antalet nya kunder under perioden. * I augusti blev NetCom Danmarks första mobila virtuella nätverksoperatör, genom ett avtal med Sonofon, vilket ger NetCom möjlighet att erbjuda mobiltelefoni till sina befintliga kunder inom fast telefoni. * Vid utgången av september hade mer än 99% av Société Européenne de Communication SAs (SEC) aktieägare accepterat NetComs bud, värt 27,9 miljarder kronor. Förvärvet av SEC konsolideras från och med den 2 oktober 2000, och ingår därför inte i NetComs redovisning för de första nio månaderna 2000. * SEC uppvisade per den 30 september 2000: o En ökning med 127% till 5,0 miljoner abonnenter inom fast telefoni, o Antalet abonnenter inom mobil telefoni ökade med 116% till 137 000, o Rörelseintäkter på 3 899 Mkr (464 miljoner euro) för de första nio månaderna 2000, o Lanseringen av trådlös bredbandsaccess i Tjeckien. * I oktober förvärvades Baltkom GSM, det näst största mobiltelekommunikationsföretaget i Lettland. * I september lämnade NetCom in en UMTS-ansökan för att driva den nya 3:e generationens mobilnät i Sverige. NetCom har sedan tidigare en licens i Finland och har ansökt om en licens i Norge. * I augusti tillträdde Håkan Zadler posten som finansdirektör. Lars-Johan Jarnheimer, verkställande direktör och koncernchef: "Det tredje kvartalets betydande försäljnings- och marknadsföringsinsatser drev tillväxten och bidrog till att kundbasen ökade med 36%, trots en allt hårdare konkurrens på marknaden. Sammanslagningen av NetCom och SEC kommer att ytterligare förstärka verksamheterna under varumärket Tele2 och skapa en plattform för utveckling av och samverkan mellan fast telefoni, mobiltelefoni, datanät, Internet och angränsande tjänster på en paneuropeisk basis. Det finns avsevärda operativa och marknadsföringsmässiga synergier, utöver utvecklingen av vårt koncept som mobil virtuell nätverksoperatör över Europa". FRAMGÅNGSRIKT BUD PÅ SEC I september meddelade NetCom AB att budet värt 27,9 miljarder på Société Européenne de Communication (SEC) varit framgångsrikt, i och med att 99,7% av SECs aktieägare hade accepterat det. För redovisningsändamål konsolideras inte SEC i NetComs resultat för årets nio första månader, eftersom förvärvet slutfördes den 2 oktober. NetCom anser att SEC, som aktivt driver verksamhet i åtta länder och har licenser i ytterligare tre, är ett starkt och välfinansierat företag. SEC har etablerat varumärket Tele2 på dessa marknader och det är styrelsens övertygelse att sammanslagningen och bildandet av ett bolag av betydelsefull storlek kommer att medföra stora fördelar, både vad gäller varumärkesstrategi och synergieffekter mellan olika verksamhetsområden. Budvillkoren var en NetCom A-aktie eller en NetCom B-aktie i utbyte mot 11,5 SEC A-aktier och en NetCom B-aktie i utbyte mot 11,5 SEC A-aktier och B-aktier i kombination. Antalet nyemitterade aktier i NetCom med anledning av förvärvet uppgår till totalt 40 748 480 varav 11 911 315 A-aktier och 28 837 165 B-aktier. Totalt antal utestående aktier uppgår efter emissionen till 144 598 726 varav 40 748 480 A-aktier och 103 850 246 B- aktier. FINANSIELLT RESULTAT (Siffror inom parentes avser jämförelsetal för motsvarande period 1999.) Resultat för årets första nio månader 2000 Nettoomsättningen uppgick till 7 503 Mkr (5 825), en ökning med 29%. Nettoomsättningen ökade kraftigt i verksamheterna för mobiltelefoni och fast telefoni i Sverige och betydande i Tele2 Norge och i KabelTV- verksamheten. Den senare gynnades av ett avtal med Viasat, genom vilket NetCom övertog ansvaret för kanalutbudet och hanteringen av de individuella abonnemangen. Rörelseresultatet före avskrivningar ökade med 41% till 2 182 Mkr (1 547). Rörelsemarginalen före avskrivningar ökade till 29,1% (26,6), som ett resultat av en fortsatt förbättrad lönsamhet inom fast telefoni i Sverige och positiva resultatbidrag från Tele2 Norge, Tele2 i Danmark och KabelTV. Som ett resultat av att styrelsen beslutat att lösa optionsförpliktelsen genom nyemission har optionsavsättningen lösts upp i sin helhet, med 229 Mkr (12) över rörelseresultatet. Rörelseresultatet har även påverkats av en förlust vid försäljningen av 4T Solutions på -36 Mkr. Rörelseresultatet efter avskrivningar steg med 64% till 1 397 Mkr (851). Rörelsemarginalen efter avskrivningar steg till 18,6% (14,6%). Räntenettot och övriga finansiella poster uppgick till totalt, -154 Mkr (- 186). Den genomsnittliga räntan på utestående skulder var oförändrat 4,8% (4,8). Resultatet efter finansnetto ökade med 74% till 1 243 Mkr (715). Ökningen förklaras av förbättrad lönsamhet på rörelsenivå samt den upplösta optionsavsättningen. Resultatet efter skatt steg till 833 Mkr (410). Ökningen speglar den förbättrade lönsamheten i NetComs rörelse och den upplösta optionsavsättningen. Vinsten per aktie ökade till 8,02 kronor (3,94), efter full utspädning. NetComs balansomslutning ökade med 4% till 15 225 Mkr per den 30 september, jämfört med 14 693 Mkr per den 31 december 1999. Resultat för det tredje kvartalet 2000 Nettoomsättningen uppgick till 2 648 Mkr (2 160) vilket är en ökning med 23%. Mobiltelefoniverksamheten inom Tele2 Sverige bidrog med 1 305 Mkr (1 106), en ökning med 18%, medan fast telefoni i Sverige bidrog med 695 Mkr (603), en ökning med 15%. Nettoomsättningen för fast telefoni i Norge visade en kraftig ökning med 108% till 249 Mkr (120). Rörelseresultatet före avskrivningar uppgick till 671 Mkr (687). Rörelsemarginalen före avskrivningar var 25,3 % (31,8%). Mobiltelefoni i Sverige bidrog med 589 Mkr (612), som ett resultat av ökade marknadsförings- och försäljningsinsatser under kvartalet. Fast telefoni i Sverige bidrog med 80 Mkr (107), på grund av att sänkta priser inte till fullo kompenserats av lägre samtrafikavgifter och en förskjutning i trafikströmmarna mot en större andel nationella samtal, som ett resultat av förvalsreformen 1999. Både Tele2 Norge and Tele2 Danmark visade positiva resultatbidrag med 8 Mkr (-22) respektive 20 Mkr (2). KabelTV- verksamheten gynnades av ett avtal med Viasat, genom vilket NetCom övertog ansvaret för kanalutbud och försäljning till enskilda hushåll. NetComs andel av intäkter och rörelseresultat före avskrivningar ökade därmed. Rörelseresultatet efter avskrivningar uppgick till 408 Mkr (446), på grund av ökade marknadsförings- och försäljningsinsatser samt större avskrivningar. Rörelsemarginalen efter avskrivningar uppgick till 15,4% (20,6%). KONCERNÖVERSIKT Intressebolag Everyday.com NetCom är den ledande leverantören av Internettjänster i Norden och dess 1 221 000 Internetabonnenter erbjuds Everyday.com som startsida i elva länder. MTG publicerar innehåll på webben och har betydande erfarenhet inom massmedia, marknadsföring och reklamförsäljning genom TV-kanaler, radiostationer och tidningar. Innehållet på Everyday.com växer kontinuerligt och tjänsten lanserades senast i Danmark i juni. Investeringar Europa Den 24 juli 2000 lade NetCom ett bud på 27,9 miljarder på Société Européenne de Communication SA, (SEC) ett ledande europeiskt telekommunikationsbolag i vilket NetCom redan kontrollerade 17,8% av aktierna. Vid utgången av september hade aktieägare som representerar mer än 99% av aktierna i SEC accepterat budet. För redovisningsändamål, konsolideras inte SEC i NetComs resultat under de nio första månaderna 2000, eftersom förvärvet slutfördes den 2 oktober 2000. SEC erbjuder nationell och internationell fjärrtelefoni genom Tele2 Europe i Holland, Tyskland, Schweiz, Österrike, Frankrike, Italien, Luxemburg och Liechtenstein och ett brett utbud av tjänster inom mobil telekommunikation genom Tango i Luxemburg och Liechtenstein och Tele2 Mobile i Schweiz. I SEC ingår också 3C Communications som säljer telefoni- och Internettjänster över telefonautomater och Internetterminaler, Transac som är verksamt inom databehandling av bland annat korttransaktioner och fakturor; Everyday.com, portal och leverantör av Internetabonnemang utan avgift; C³, förutbetalda telefonkort för fast telefoni, och IntelliNet, en fasttelefonitjänst med "lägsta-pris-garanti". SEC äger också 37,45% av Transcom World Wide, ett av Europas största call center-företag. Vid utgången av september redovisade SEC en ökning med 127% till 5,0 miljoner kunder inom fast telefoni. Antalet mobiltelefoniabonnenter ökade med 116% till 136 786 under samma period. Intäkterna under årets no första månader uppgick till 3 899 Mkr (464 miljoner euro) och resultatet efter skatt till -1 303 Mkr (-155 miljoner euro). Förlusten avspeglar ökade investeringar i marknadsföring och försäljning för att vidmakthålla Tele2s snabba tillväxt i antal abonnenter och för lanseringen av C³ och Everyday.com på befintliga och nya marknader. Lettland I oktober förvärvade NetCom 100% av aktiekapitalet i Baltkom GSM, det näst största och det senaste företaget att etablera sig på marknaden för mobil telekommunikation i Lettland. Baltkom hade vid tidpunkten för förvärvet 96 000 abonnenter. Efter förvärvet har NetCom närvaro i samtliga länder i Baltikum. Baltkom GSM är ett välskött företag och NetCom planerar att bygga ut nätet och är väl positionerat för att dra nytta av den positiva utvecklingen för användningen av mobiltelefoni i regionen. Finland NetCom är den största ägaren i Suomen Kolmegee OY(3G), som har tilldelats en av endast fyra nationella licenser för tredje generationens mobiltelenät i Finland. Portalen Everyday.com och Internetanslutning utan abonnemangsavgift har lanserats i huvudstaden Helsingfors och kommer att följas av expansion till resten av landet. Därutöver erbjuder Tele2 mycket konkurrenskraftiga avgifter genom telefonkort för internationell och nationell trafik. Telefonkorten distribueras via en av Finlands största återförsäljarkedjor. Xsource Corporation Under det andra kvartalet sålde NetCom 4T Solutions, ett ledande företag på marknaden för faktureringssystem för företag inom telekommunikation, till XSource Corporation i utbyte mot 11,88% av aktierna i XSource Corporation. Xsource Corporation är ett globalt företag som består av följande stora företag; Savera, Billing Paraguay, Basset; Praesidium, Get2net och NetCom Consultants, en ledande konsultfirma inom telekommunikation. NetCom bedömer att XSource kommer att utgöra en attraktiv investering. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/06/20001106BIT00020/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2000/11/06/20001106BIT00020/bit0002.pdf Hela rapporten