Ålands hälso- och sjukvård kommer till Medrekmässan i Stockholm den 15 mars 2024.

Medrekmässan är nordens största rekryteringsmässa för personal inom vård och omsorg och arrangeras för 15 året i Stockholm och har dessutom de senaste två åren expanderat till Göteborg och Malmö.

På Medrekmässan har yrkesverksamma inom vården möjlighet att träffa sin nästa arbetsgivare och utforska spännande karriärmöjligheter. Mässan bjuder också på intressanta föreläsningar och en paneldebatt.

Vi har pratat med Leena Kaunisto för att få en lägesrapport om rekryteringsbehovet på Åland.

Hur möter ni rekryteringsutmaningen inom Ålands hälso- och sjukvård?

Vi ser rekrytering som marknadsföring och vi betonar vikten av employer branding. Vi strävar efter att bli allt tydligare i vår kommunikation för att belysa det unika med att jobba hos oss jämfört med på andra sjukhus.

Ålands hälso- och sjukvård är med som guldsponsorer på Medrekmässan 2024,

Vad är utmaningen för er att få vårdpersonal till Åland?
En av våra utmaningar är att visa att vi finns, vad vi står för och vad man får när man jobbar hos oss.

Hur ser ni att Medrekmässan kan vara en arena för er?
Medrek.se och Medrekmässan har ett starkt nätverk i branschen och den arenan vi ser som obligatorisk för oss att synas och verka på för att nå våra målgrupper.

Vad är fördelarna att arbeta inom vård på Åland?
Hälso- och sjukvården på Åland har unikt hög kvalitet. ÅHS är ett stort litet sjukhus och det är viktigt att utvecklingen av verksamheten görs genom samarbete och utifrån patientens behov. Korta beslutsvägar gör det möjligt att påverka och att utveckla möjligheter och utvecklas i sitt arbete.

Vilka yrkeskategorier söker Ålands hälso- och sjukvård mest när det kommer till vårdkompetens?
Vi rekryterar ständigt på bredden, läkare och sjukskötare. Just nu vill vi särskilt träffa biomedicinska analytiker, anestesi, operations och intensivvård sjukskötare, hälsovårdare och barnmorskor. Men kort sagt – alla är välkomna till oss och till vår verklighet.

Hur löser ni bristen på professionen?
Vårt rekryteringsteam är väldigt aktiva och trivs ute på golvet där de kan skapa relationer som skapar mervärde för arbetsplatsen och de som söker till oss.

Vilka är fördelarna med att bo och arbeta på Åland?
Förutom att här är tryggt och nära gör de kortare arbetsdagarna att man har mer till livet, till familjen och till sina intressen.

Hur ser det ut lönemässigt i jämförelse med Sverige?
På ÅHS är lönerna konkurrenskraftiga, särskilt när man ser till tiden man spenderar på arbetsplatsen och pendlingen till och från.

Medrekmässan arrangeras fredagen den 15 mars på Sergel HUB i centrala Stockholm mellan klockan 11:00-18:00 och är gratis för alla besökare som jobbar inom vård och omsorg. För mer information och anmälan se: www.medrekmassan.se

För mer information vänligen kontakta: Cecilia Löwenadler, Event Manager, cecilia.lowenadler@netjobs.se, 08 67 87 420.

Bolagets Certified Adviser är Avanza Bank. Kontaktuppgifter till Avanza Bank: Mail: corp@avanza.se. Tel: 08-409 421 20.

NetJobs Group AB
Netjobs är ett svenskt tillväxtföretag som erbjuder söktjänster inom jobb och karriär. Vi sammanför dagligen kandidater med arbetsgivare och drivs av vår mission som är att hjälpa människor hitta bättre jobb och göra jobbsökandet enkelt och inspirerande. NetJobs Group AB (publ) grundades 2004 och är sedan 2006 noterad på Nasdaq OMX First North. Mer information finns på www.netjobsgroup.com