Kulturkapital - Nyckeln till Netlights framgång

Report this content

Netlight, en ledande leverantör av konsulttjänster inom digitalisering med kontor runt om i Europa, stärker sina framgångar genom att aktivt bygga och förlita sig på kulturkapital. Genom att integrera kulturella värderingar i sin affärsmodell skapar företaget en stark och hållbar grund för både kunder och anställda.

Varje år samlas Netlights drygt 2000 konsulter vid konferenser och summits för att dela erfarenheter och strategier samt för att stärka företagskulturen. Dessa möten är centrala för att främja en gemensam identitet och för att stärka banden inom företaget. Netlight tar ett miljömedvetet steg genom att i möjligaste mån arrangera transporterna till dessa evenemang via tåg, vilket understryker företagets åtagande för hållbarhet.

"Vår investering i kulturkapital är grundläggande för vår framgång. Genom att regelbundet föra samman våra konsulter inte bara förbättrar vi vår gemensamma kunskapsbas, utan vi stärker också de personliga banden som är avgörande för vår konsultverksamhet. Detta är vad som skiljer oss från konkurrenterna och vad som gör Netlight till en unik arbetsplats”, säger Katri Junna VD på Netlight

Netlights fokus på kultur framgår även av deras värdebaserade tillvägagångssätt, där beteenden och värderingar prioriteras framför traditionella strukturer. I stället för att förlita sig på traditionella metoder, likställer Netlight medvetet kulturkapital med strukturkapital, något som många större konsultföretag vanligtvis räknar som en tillgång. Fördelarna med ett kulturkapital är att det bygger på naturlig efterlevnad och är mer anpassningsbart över tid.

Genom att kultivera en miljö där innovation, kreativitet och gemenskap går hand i hand, skapar Netlight en arbetskultur där konsulterna inte bara arbetar för, utan med sina kunder. Denna kulturella investering har visat sig vara mer tillförlitlig, flexibel och anpassningsbar än konventionella metoder och har haft en långsiktig och positiv inverkan på både Netlight och deras kundrelationer.

“Kultur och struktur är inte varandras motsatser, eller oberoende av varandra. Men där andra bolag förlitar sig på traditionella strukturer omedvetna om vad de resulterar i för kultur, skapar vi egna strukturer som medvetet bygger vår kultur”, avslutar Erik Ringertz, Partner på Netlight.

About Netlight

Netlight is a leading digital consultant company. Since 1999, we have been helping leading companies to succeed in digital transformation and to digitalize business. Our more than 2000 consultants provide a full range of services from strategy to technology. Netlight has been awarded several times for profitable growth and management, as a top employer, and for our engagement in Diversity, Equity, and Inclusion. Located in Stockholm, Oslo, Helsinki, Copenhagen, Munich, Hamburg, Berlin, Frankfurt, Zurich, Cologne, and Amsterdam. Co-creating the future today, since 1999.

Anna Moore
Senior PR Strateg