Netlight inför ny ledningsstruktur och utser internationell VD-duo

Stockholm 2021-05-11

Med en ny ledningsstruktur utmanar Netlight den gängse bilden av VD som överordnad titel. På rekommendation av bolagets partnergrupp tilldelas idag VD-rollen Katri Junna och Felix Sprick, partners på Netlight i Finland respektive Tyskland. Netlights VD sedan 2003, Erik Ringertz, återgår till att vara en partner bland partners på bolaget.

Istället för ett traditionellt VD-skifte inför Netlight en helt ny ledningsstruktur, i linje med Netlights uppmärksammade organisation i övrigt. Bolagets partnergrupp utser på årlig basis vem ur gruppen som ska ta VD-rollen och om ett byte är lämpligt. Förslaget prövas och godkänns av Netlights styrelse som formellt tillsätter rollen. Enligt den nya principen delar två personer på rollen för att på så sätt nå en bättre representation och kompetensbredd än en ensam person kan ha. Personerna fortsätter att vara anställda som partners på bolaget och VD-rollen utgör ett ansvar som man äger temporärt.

Enligt denna princip tilldelas VD-rollen från och med idag Katri Junna och Felix Sprick, partners från Netlights kontor i Helsingfors respektive München, och Erik Ringertz återgår till att vara en partner bland partners.

”Jag ser väldigt mycket fram emot att kunna tillföra VD-rollen perspektiv från ett av koncernens tillväxtkontor och bryta mot myten om VDn i sitt huvudkontor”, säger Katri Junna, VD

”Det var fantastiskt att se partnergruppens prestigelöshet och förtroende för varandra när vi fattade beslutet”, säger Felix Sprick, VD, och tillägger ”Skönheten med den nya strukturen är verkligen att VD-rollen kräver de andras stöd snarare än att ge makt över dem.”

”Vi är väldigt nöjda med den nya VD-duon. Deras internationella profiler återspeglar dagens Netlight.”, säger Gustaf Eriksson, styrelseordförande, och tillägger ”En jämställd duo kändes självklart när vi sätter en ny standard.”

”För mig personligen en välkommen nystart som frigör både kreativ energi och tid att driva Netlight vidare tillsammans med partnergruppen.”, säger Erik Ringertz, avgående VD.

Om Netlight

Netlight är ett IT-och managementkonsultbolag som sysselsätter över 1500 personer på kontor i Stockholm, Oslo, Köpenhamn, Helsingfors, München, Berlin, Hamburg, Frankfurt och Zürich. Vi hjälper ledande företag att lyckas med affärskritiska projekt inom media, e-commerce, finans och IoT. Under de senaste åren har vi tilldelats en rad utmärkelser tack vare tillväxt och för drivande arbete kring jämställdhet.

Sandra Wiaderny
Kommunikationsansvarig