Jonas Ridderstråle ny styrelseledamot i Netmolecule

Report this content

Jonas Ridderstråle ny styrelseledamot i Netmolecule Ek Dr Jonas Ridderstråle har valts in i WIB-företaget Netmolecules styrelse Netmolecule är ett WIB företag, WIB står för Web, IT och Business Management. Genom att integrera Web-kompetens, system och verksamhetskunnande levererar Netmolecule annorlunda och spännande lösningar som stödjer och utvecklar kundens affärsverksamhet. Jonas Ridderstråle säger följande inför sitt styrelseuppdrag i Netmolecule; -I en värld av överflöd av företag, produkter och tjänster som är så lika att det behövs förstoringsglas, handlar konkurrenskraft om att vara unik, att spela ett annat spel snarare än om att vara ett steg före. Det unika sitter i den affärsmodell ett företag arbetar med och i de människor som finns i nätverket. Det handlar om att skapa ett kraftfält som lockar till sig spännande personer. -I Netmolecule ser jag dessa två saker gå hand i hand, WIB modellen som tar ett innovativt helhetsgrepp och företaget som har en människosyn där kreativitet och känslor får leva i skön symbios. -Att wira upp en organisation, att bygga infrastrukturer, handlar om att skapa och sedan sköta ett elektroniskt nervsystem. Nätverket blir ett spindelnät som kopplar ihop kompetenser, problem och lösningar oavsett var de finns. Men ett spindelnät har också egenskapen att rörelser på ett ställe fortplantar sig överallt. Börjar vi rota i en viss typ av processer så faller snabbt dominobitar även på andra ställen. Utan helhetsperspektiv ersätts hierarki lätt med anarki. För att motverka kaos och för att frigöra värde behövs samordning, WIB. -Detta räcker inte, ett företag behöver en själ. Som jag ser det är Netmolecule byggt för den nya ekonomin. Titlar ersätts med talang och utsida med insida, skapande behöver nämligen intellektuell mångfald. Hos Netmolecule finns förutsättningarna för att bygga en stark organisatorisk stam där mångfald blir möjlig genom att också ha gemensamma nämnare, internt och i det nätverk med spännande partners som bidrar till att skapa nya möjligheter för kunderna. -Jag ser fram emot att vara med på resan och bidra till att frigöra värde runt om i näringslivet genom att aktivt arbeta i ett företag med såväl starka visioner som värderingar, WIB och vibbar, avslutar Ridderstråle - Jonas Ridderstråle delar våra värderingar då det gäller synen på omvärld, organisation och människa. För oss på Netmolecule innebär Jonas en förstärkning och är ett led i förverkligandet av vår vision, säger Ola Silberman, Mentor på Netmolecule. Ridderstråle 2/2 För ytterligare information: Ola Silberman, Mentor Netmolecule tel 08-562 253 90, mobil 0739-20 03 90 Netmolecule, världens första WIB-företag. WIB står för Web, IT och Business Management. Genom att integrera Web-kompetens, system och verksamhetskunnande levererar Netmolecule annorlunda och spännande lösningar som stödjer och utvecklar kundens affärsverksamhet. Netmolecule är en partner som frigör värden hos dagens, morgondagens företag och organisationer. Jonas Ridderstråle är ekonomie doktor vid Handelshögskolan i Stockholm och tillhör frontlinjen av den nya generationens europabaserade management- och ledarskapsguruer. Jonas har bland annat skrivit en bok om innovationsprocesser, Funky Business och är en flitigt anlitad rådgivare och konsult åt ett stort antal internationella företag. Han har även ansvaret för Handelshögskolans Advanced Management Program. På fritiden samlar han konst och stödjer ett av Sveriges mest funky gallerier. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/06/20000306BIT00520/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/06/20000306BIT00520/bit0002.pdf