Netmore väljer Affirmed Networks som leverantör av Virtualized Core nät som stödjer en snabb tillväxt inom privata 5G nät

Netmore Groups brittiska dotterbolag (Netmore IoT Solutions Ltd) introducerar nästa generation privata mobilnät. Vi har valt Affirmed Networks som leverantör av ett nytt virtualized core network som kommer att placeras i Storbritannien.

Corenätet är den centrala delen i ett mobilnätverk och Affirmed Networks har den modernaste och mycket flexibel mjukvaruarkitektur som passar för utbyggnad av privata 5G-mobilnät.

Virtualisering är nästa steg i utvecklingen av mobilnät som möjliggör mycket mer flexibla och kunddrivna operationer med en lägre kostnad. Detta uppnås genom att lägga till fler funktioner i en flexibel molnbaserad programvara istället för de klassiska och äldre nätlösningarna som traditionella stora telco-system ofta baseras på. Affirmed networks nya virtualized core nät möjliggör detta med mycket enklare skapande av nya nätverk, tjänster och kundlösningar.

Vi utvärderade ett flertal leverantörer och fann att den nya moderna designen och strukturen från Affirmed Networks mycket tydligt överträffade alternativen. Netmores brittiska VD, Stefan Stanislawski, kommenterade:

”Efter nästan ett års tid av utvärderingar av olika 5G NSA Core nät, kom vi fram till att Affirmed Networks var det bästa alternativet för vår moderna affärsmodell. Som VD blev jag lugnad att se att Affirmed Networks mjukvara redan används av AT&T, Vodafone, Orange m.fl. och företaget nyligen förvärvades av Microsoft, vilket gör det till en stabil bas för framtida utveckling.”

Netmores första operativa Affirmed Networks Core nät kommer att finnas i Storbritannien för att stödja privata 5G-nät som levererar förstärkt reality-upplevelser för besökare till Sherwood Forest under nästa år. Det nya virtualiserade Core nätet ger en utmärkt grund för tillväxt i hela koncernens verksamhet i Storbritannien, Sverige och Tyskland.

”För våra kunder i Storbritannien innebär detta att vi nu accelererar vår utrullning av privata 5G mobilnät och som nästa steg kommer vi att ta vårt 5G-erbjudandet till Tyskland. Jag ser även fram emot att den svenska Post & Telestyrelsen följer de Europeiska länderna genom att tilldela frekvenser som möjliggör användning av privata 5G-nät inom industrier och fastigheter.” säger Erik Hallberg, VD Netmore Group AB

För mer information,

Stephan Stanislawski, Stephan.stanislawski@netmoregroup.com

Erik Hallberg, erik.hallberg@netmoregroup.com

About Affirmed Networks, Inc.

Affirmed Networks was founded to transform the future of the mobile industry.  Our vEPC and cloud-based webscale solutions are enabling operators to change the economics of deploying and scaling networks.  Operators have deployed Affirmed’s NFV solutions to deliver differentiated 5G services, including mobile broadband, IoT, carrier-grade Wi-Fi roaming, connected cars, and more. Affirmed solutions enable operators to enhance the network experience while achieving as much as a 90% reduction in operational costs. Proven in more than 100+ networks and over 80 countries, our NFV solutions are deployed in the world’s largest networks and provide industry-leading performance and scale coupled with unmatched service agility, accelerating new service innovation, creation, and delivery.

More information: www.affirmednetworks.com, Twitter @AffirmedNetwork, LinkedIN, @AffirmedNetworks and  Facebook.