Välkommen 2020 – Händelsernas år

Till en början vill jag önska en god fortsättning på 2020 och välkomna dig in i händelsernas år. Netmore står inför stora händelser under 2020 och vi är nu redo att möta alla på ett strukturerat och framgångsrikt sätt.

Till att börja med vill jag slå ett slag för vårt event, Smart Society. För att förklara vad eventet är och varför vi gör det så drar jag dig tillbaka till vår Marknadsplats, Netmore Market. Det är navet i det Ekosystem Netmore verkar för. Netmore bygger IoT-nät och möjliggör för alla de 100-tals tjänster och applikationer som finns att tillgå på marknaden. För att förenkla och göra ledet något kortare sluter vi samarbete med företag som levererar tjänster, sensorer eller applikationer inom IoT. Dom finns på Netmore Market. Det stannar inte här, för att dra det ett steg längre tar vi marknadsplatsen och gör den analog, i form av ett event. Därav Smart Society. Eventet är för dig, er, era kunder, samarbetspartners och andra intressenter. IoT är egentligen inte så svårt och kan ge oändliga möjligheter, på eventet vill vi visa er hur. Publiken är av varierad teknisk förståelse så vi har iår valt en moderator som just har ett högt tekniskt intresse men utan djup teknisk förståelse, Kalle Rosensköld kommer ställa de frågorna som vi många undrar och kommer på ett inspirerande sätt vägleda oss genom dagarna. Andra spännande talare är: Mikael Ahlström från Hyper Island, SUP46 och The Park, Carl Gleisner från Wesslau Söderqvist Advokatbyrå, Mårten Persson från Bintel, Oscar Bexell från ATEA och från Digitala Södertälje kommer Tommy Källman, Tony McCarrick och Thomas Thernström. I Samarbete med Indesmatech kommer vi även anordna ett 3 timmars Hackathon. Det blir tid för mycket mingel och en nätverkande bankettmiddag. Jag hoppas vi ses där! Bokningarna har satt fart så se till att säkra din plats  BOKA DIN PLATS NU

Sedan vill jag återkomma till våra affärsområden för att ge en snabb överblick över vad som hänt och vad som är pågående:

• Connected Property - Arbetet med Akelius följer enligt plan med gemensamma insatser för att koppla upp Akelius fastighetsbestånd, i syfte att få ner deras energiförbrukning. Akelius såg möjligheterna med vår plattform som ger ett gemensamt gränssnitt för managering av fastigheter samt möjlighet till nya intäkter av digitala tjänster. Idag har vi uppkopplade fastigheter i flera europeiska länder och avtalet kan leda till totalt 2500 uppkopplade fastigheter i 7 länder globalt. Affären har gjort många fastighetsbolag i Sverige och utomlands nyfikna på vad vi gör och det är med glädje och spänning vi tar oss an nya digitaliseringsuppdrag i fastighetsbranschen. Det är uppenbart att fastighetsmarknaden har mognat och behoven inför kommande digitalisering börjar klarna. Netmore är en långsiktig och strategisk digitaliseringspartner som har fått stort förtroende från flera ledande fastighetsaktörer, och det är vi stolta över. Under 2020 har vi många spännande utmaningar framför oss, och flera av dem tänker vi lösa tillsammans med kunder och partners. Just nu söker vi partners som har riktigt ambitiösa mål för energieffektiva byggnader, är ni en av dem? Kontakta oss för mer info
  • Connected City - Etableringen av IoT-nät är fortsatt stort och vi har satt oss på kartan som Sveriges ledande leverantör. Vi räknar med att dubbla antal kommuner under 2020 vilket inte är någon överdrift med tanke på intresset vi redan har. Nytillkommen samarbetspartner för IoT-nät är Uddevalla energi, dom har efter tester med andra leverantörer valt att bygga nät tillsammans med Netmore. För våra samarbetspartners inom området kommer efterlängtade uppdateringar och funktioner i netmore-portal, t.ex. en dokumentationsfunktionalitet för installation av sensorer med verifiering av bland annat position.
  • Connected Industry – Intresse från fler siter, både i Sverige och utomlands, finns för denna lösning. Utökat WiFi nät på flertalet befintliga siter bland annat hos Norrvatten där vi förbättrar och kompletterar WiFi täckningen och mobilnät på Götvalsverket. utbyggnaden sker både i kontorsbyggnader, laboratorium och i vattenreningsanläggningen.
  • Connected Homes & Business – Inom detta område är det, som tidigare nämnts, vårt dotterbolag Omnipoint som utvecklar och säljer. Under januari så har Omnipoint tecknat upp avtal inom en ny vertikal där Omnipoints videoprodukt kommer att nyttjas.

Arbetet med att bearbeta stadsnät fortsätter och vi har för närvarande ett flertal spännande diskussioner på gång.

Under det första kvartalet i 2020 så kommer vi att fortsätta vårt arbete med att utöka våra säljkanaler för att få ett ökat kundintag under året. Vidare så sker för närvarande ett utvecklingsarbete där vi under det andra kvartalet kommer att lansera nya produkter för det smarta hemmet.

• M2M & Subscriptions Våra M2M-produkter fortsätter att attrahera och vi ser ett stort intresse på den europeiska marknaden. Sedan starten i oktober, 2019 har vi nu etablerat kundrelationer i nio europeiska länder. Parallellt med vårt tillväxtarbete så arbetar vi intensivt med produkt och tjänsteutveckling för att kunna nå en ännu större marknadsattraktivitet framåt.
  • Etablering Europa - flera länder inom Europa har redan börjat skapa utrymme för etablering av privata nät inom 3G, 4G och nu 5G. Det ger oss med vår kunskap stora möjligheter att skapa ett stort avtryck. De första länderna som nu är möjliga för 5G kommer vara UK och Tyskland. I dessa etableringar använder Netmore sig av Joint Venture-modeller med lokala teknikföretag för att möte det växande behovet på privata nätverk.

Ambitionen med detta nyhetsbrev är att kort informera dig om vad som händer löpande, med både mindre och större händelser. Hoppas du vill följa med! Hälsningar Erik Hallberg

För mer information, vänligen kontakta:

Erik Hallberg CEO, +46 70-658 16 16, erik.hallberg@netmoregroup.com

Johanna Björnson CMO, +46 70-861 67 66, johanna.bjornson@netmoregroup.com