Fiberdata och PacketFront möter nya krav tillsammans

Fiberdata och PacketFront kommer att fördjupa sitt samarbete inom flera områden på den svenska bredbandsmarknaden under 2010. Parterna har beslutat att Fiberdata ska bli PacketFronts primära systemleverantör för samtliga produkter och systemlösningar på den svenska marknaden. Den ökade användningen av IP-tjänster och allt mer avancerade tillämpningar i bredbandsnät ställer högre krav på leveransprecision och kvalitet. Samtidigt upplever flera nätägare begränsningar i vad traditionell utrustning kan leverera för tjänster, då de har blandade nätmiljöer med fiber, trådlöst och xDSL. Fiberdata ser möjligheter att med Packetfronts lösning kunna ge stadsnät och kommunal förvaltning en lösning som motsvarar de krav som ställs på stadsnät. För att ta tillvara på den ökade efterfrågan från nätägare på uppgradering av befintlig utrustning, outsourcing av drift och övervakning inleder parterna detta samarbete. ’Vi är mycket glada att tillsammans med Fiberdata kunna erbjuda marknaden ett samlat systemkunnande och en bred produktportfölj med bl a PacketFronts nya aggregeringslösning. Lösningen möjliggör att nätägare genom aggregering kan effektivisera existerande 3-partsutrustning för att åstadkomma en väl fungerande tjänsteleverans i blandade nätmiljöer’, säger Jürgen Persson, Business Development på PacketFront. Fiberdata har under sommaren 2009 etablerat sin datahall samt drift- och övervakningscentral i ett bergrum utanför Gävle. ’Vårt nya övervakningscentrum bemannat dygnet runt alla dagar, vår stora erfarenhet av att integrera och driva stora nät, tillsammans med PacketFronts lösningar och marknadsrelationer, har redan visat sig attrahera nya kundgrupper,’ säger Fiberdatas VD Christer Brunström, som är mycket nöjd över samarbetet. Båda parterna tror att det kommer att ske en konsolidering av den svenska stadsnätsmarknaden där flera nät kommer att slås samman eller förvärvas. När detta sker kommer det att ställas krav på integration av verksamheter och system, harmonisering av tjänster etc. De systemintegratörer som vill vara med på de affärerna måste ha de rätta verktygen vilket det ökade samarbetet ska borga för, menar de båda bolagen.