Mälarenergi Stadsnät uppgraderar sitt nät med PacketFronts ASR6000

Mälarenergi Stadsnät AB, ett av de ledande öppna stadsnäten i Sverige, uppgraderar 31,700 hushåll till 1000Mbit/s i Västerås och Hallstahammar med hjälp av PacketFronts ASR6000 switchar. ASR6000 är PacketFronts nästa generation access switch med kapacitet att leverera Gigabit-hastighet till hemmet samtidigt som den möjliggör automatiserad kontroll av tjänster för storskalig drift och inte minst säkerhet när internet nu tar steget till det nya protokollet IPv6.

"Vi är stolta över att kunna driva ett öppet bredbandsnät med hundratals tjänster och åtskilliga tjänsteleverantörer att välja mellan för våra anslutna kunder, samtidigt som vi har en egen och effektiv driftsorganisation. PacketFronts ASR6000 kommer att utgöra en viktig del i vår fortsätta strävan att upprätthålla det ledande initiativet på den svenska bredbandsmarknaden och vår vision om Samhällsbredband till allt och alla, " säger Per Norrthon, VD från Mälarenergi Stadsnät.

‘’ASR6000 är framtagen för att göra migreringen till IPv6 och GTTH så enkelt som möjligt, något som Mälarenergi och andra kunder har satt som ett viktigt kriteria. Vi har lyssnat och Mälarenergis fortsatta förtroende för PacketFront är ett bevis på detta faktum, ’’säger Johnny Hedlund, CEO PacketFront Network Products AB.

ASR6000 kan hantera både koppar och fiberanslutna hushåll och stödjer även den befintliga 100Mbit/s utrustningen hos slutanvändarna. Det innebär att man inte behöver uppgradera slutanvändarens utrustning förrän snabbare tjänster köps och därmed får Mälarenergi även en mycket smidig ”Plug’n’Play”.

"Vi är glada över att ett så visionärt bolag som Mälarenergi Stadsnät visar fortsatt förtroende för PacketFronts produkter och kompetens inom öppna bredbandnät, " säger Patrik Lidholt, Senior Account Manager, för PacketFront Solutions AB.

Phone: 46 70 7880 490
Email: tuuli.waern@packetfront.com

Om PacketFront Network Products AB
PacketFront Network Products är en världsledande leverantör av nätverksutrustning för bredbandsnät (FTTH). Med över en miljon levererade portar är våra switcher för bredbandsnät det självklara valet för operatörer i Sverige och världen. Våra produkter har viktiga funktioner för att minska driftskostnader och förbättra slutanvändarens upplevelse av bredbandstjänster genom enklare utrullning av nät och tjänster, enklare felsökning och felavhjälpning och marknadsledande tjänstestyrning för leverans av kommunikationstjänster av hög kvalitet. PacketFront Network Products är en del av PacketFront Holding AB. För mer information, besök www.packetfront.com

Om Mälarenergi
I Mälarenergi Stadsnät erbjuds det förutom tjänster inom telefoni, bredband och TV även lösningar för säkerhet och nöjen men även onlinetjänster för lagring och back-up av data. Totalt har omkring 60 000 hushåll och företag tillgång till Mälarenergi Stadsnät i Västerås, Hallstahammar samt Eskilstuna.

Om PacketFront Solutions AB PacketFront utvecklar produkter och tjänster för bredbandsnät där hushåll och företag ansluts via fiber eller koppar. För effektiv hantering av anslutna hushåll och företag, används BECS så att stora mängder av tjänster och användare kan sammankopplas automatiskt. Provisioneringssystemet BECS kan även kopplas mot affärssystem och kunddata för att uppnå en full integration mot befintliga system. Dessutom har vi utökat vår produktportfölj inom Managed Services. Alla tjänster ligger under paraplyet Citynet365 och bland annat driver vi nu vår egen Network Operations Centre (NOC). PacketFront Solutions är en del av PacketFront Holding AB. Mer information finns under www.packetfront.com

Per Norrthon, VD från Mälarenergi Stadsnät
ASR6000 är framtagen för att göra migreringen till IPv6 och GTTH så enkelt som möjligt, något som Mälarenergi och andra kunder har satt som ett viktigt kriteria. Vi har lyssnat och Mälarenergis fortsatta förtroende för PacketFront är ett bevis på detta faktum.
Johnny Hedlund, CEO PacketFront Network Products AB
Vi är glada över att ett så visionärt bolag som Mälarenergi Stadsnät visar fortsatt förtroende för PacketFronts produkter och kompetens inom öppna bredbandnät.
Patrik Lidholt, Senior Account Manager PacketFront Solutions AB