NetNordic hjälper kommuner i Värmlands- och Dalslandsregionen att ansluta till MittNät

NetNordic är utvald partner för att ansluta och migrera respektive kommuns fibernät till MittNäts sammanbindande nät och gemensamma stödsystem.

MittNät - som i dagsläget består av kommunerna Arvika, Forshaga, Hammarö, Karlstad, Munkfors och Åmål - verkar för öppna och neutrala Stadsnät i respektive kommun. MittNät kommer att ansvara för central utrustning, stödsystem samt för att ett konkurrensmässigt tjänsteinnehåll kan erbjudas i respektive kommuns fibernät. NetNordics roll i projektet är att hjälpa de 6 kommunerna att ansluta sina Stadsnät till MittNäts stödsystem och kommunikationsplattform.

Hafsteinn Jonsson, Stadsnätschef i Karlstads El- och Stadsnät, blir VD för det nya bolaget MittNät AB:

‘’Tillsammans når vi 160 000 invånare. Dels blir det bättre för dem, dels blir det enklare för tjänsteleverantörer att driva sina nät. Det kan vara internationella, nationella eller lokala leverantörer, som når till alla genom att koppla in sig på bara ett ställe, ‘’ säger Hafsteinn Jonsson.

‘’MittNät är ett resultat av en naturlig trend som vi ser i stadsnätsmarknaden. Konsolidering och samarbete ger Stadsnäten en större kritisk massa som i sin tur leder till att Stadsnäten blir mer attraktiva för tjänsteleverantörerna samt möjliggör bättre investeringar i nätet för att säkerställa kapacitet, tillgänglighet, säkerhet och kvalitet. För invånarna i regionen innebär det ett utökat utbud av tjänster med större valmöjligheter, ‘’ säger Robert Malm VD NetNordic AB.

NetNordic sköter även drift och övervakning av MittNäts stödsystem och nät alla dagar i veckan, dygnet runt från sin Nordiska NOC i Kista.

För ytterligare information, kontakta gärna:
NetNordic AB
Email: marcoms@netnordic.com

Om NetNordic Sverige
NetNordic Sverige fokuserar på svenska bredbandsmarknaden och levererar fiberbaserade lösningar och tjänster för stadsnät och operatörer. Dessutom erbjuder NetNordic drift- och supporttjänster som inkluderar t.ex. övervakning med vårt eget Network Operations Center (NOC) i Kista. NetNordic är en 100% oberoende systemintegratör som verkar på den Nordiska marknaden. NetNordic Sverige är en del av NetNordic koncernen. Vill du veta mer, besök gärna vår hemsida www.netnordic.se