NetNordics NOC i Sverige integrerar första danska kunden

NetNordic Sverige har sedan flera år tillbaka ett Network Operations Center (NOC) i Kista som erbjuder övervakningstjänster till svenska stadsnäts- och operatörskunder

Nu expanderar NetNordic NOC sin verksamhet till att även övervaka företags kommunikations- och IT-plattformar utanför Sveriges gränser. NetNordic kan stoltsera med den första Nordiska kunden som har beställt övervakningstjänster och som nu är i drift. Kunden är Nilfisk, ett danskt företag med kontor över hela världen som tillhandahåller professionell städutrustning för industriella, kommersiella och konsumentmarknaden. NetNordic Enterprise Communications i Danmark levererar sedan tidigare lösningar inom telefoni och UC (Unified Communications) till Nilfisk.

NetNordics NOC övervakar Nilfisks serverpark vilket omfattar avancerad övervakning på mer än 50 servrar och noder med ett flertal affärskritiska tjänster. Dessutom innebär tjänsten proaktiva åtgärder där NOC regelbundet levererar trendrapporter för server- och nätresurser, vilket möjliggör för kunden att upptäcka eventuella problem och flaskhalsar i god tid.

''Vi är mycket glada över att ta steget att leverera våra operativa tjänster över landsgränserna. Tack vare ett gott samarbete med våra kollegor på NetNordic Enterprise Communications i Danmark har vi genomfört en mycket lyckad installation. Vi jobbar aktivt på att hitta flera kunder i Norden som i sin tur kan dra nytta av NetNordics skalbarhetsfördelar. NetNordics fokus är att kontinuerligt förbättra och expandera sin NOC-tjänst,'' säger Carola Edenhill, COO NetNordic Sverige.

Även om övervakningstjänsten tillhandahålls från en central NOC i Sverige, har kunden fortfarande kontakt med sin lokala supportpersonal hos NetNordic. Detta medför att all kommunikation görs på det lokala språket och därmed är risken för missförstånd minimerad.
Det är viktigt att understryka att alla kunder har lokala kontakter i sina respektive länder och samtidigt åtnjuter ett regionalt kompetens- och expertisnätverk från hela NetNordic. För NetNordic är detta ett bevis på att vi kan ha en centraliserad NOC och samtidigt arbeta över hela den nordiska regionen där NetNordic är representerat.

Den största fördelen är att kunden får en enda kontaktpunkt inom NetNordic för alla operativa frågor och att det alltid finns en lokal resurs.

"För oss är det mycket tillfredsställande att lyfta monitering av vår kund Nilfisk till en ny nivå genom att låta NetNordic Sverige hantera denna vitala uppgift. Nilfisk kommer inte att vara den enda kunden som tas över till vår NOC i Sverige och vi är mycket nöjda med samarbetet," säger Andreas F. Nørfelt, VD på NetNordic Enterprise Communications i Danmark.

Nästa steg är att integrera ytterligare danska kunder för att sedan börja integrera kunder från övriga nordiska länder så som Norge och Finland.

För ytterligare information, kontakta gärna:
NetNordic AB
Email: tuuli.waern@netnordic.com

Om NetNordic Sverige
NetNordic Sverige fokuserar på svenska bredbandsmarknaden och levererar fiberbaserade lösningar och tjänster för stadsnät och operatörer. Dessutom marknadsför vi vårt varumärke CityNet365 som är drift- och supporttjänster och inkluderar övervakning med vårt eget Network Operations Center (NOC) i Kista.
NetNordic är en 100% oberoende systemintegratör som verkar på den Nordiska marknaden. NetNordic Sverige är en del av NetNordic koncernen. Vill du veta mer, besök gärna vår hemsida
www.netnordic.se

Vi är mycket glada över att ta steget att leverera våra operativa tjänster över landsgränserna. Tack vare ett gott samarbete med våra kollegor på NetNordic Enterprise Communications i Danmark har vi genomfört en mycket lyckad installation. Vi jobbar aktivt på att hitta flera kunder i Norden som i sin tur kan dra nytta av NetNordics skalbarhetsfördelar. NetNordics fokus är att kontinuerligt förbättra och expandera sin NOC-tjänst.
Carola Edenhill, COO NetNordic Sverige
För oss är det mycket tillfredsställande att lyfta monitering av vår kund Nilfisk till en ny nivå genom att låta NetNordic Sverige hantera denna vitala uppgift. Nilfisk kommer inte att vara den enda kunden som tas över till vår NOC i Sverige och vi är mycket nöjda med samarbetet.
Andreas F. Nørfelt, VD på NetNordic Enterprise Communications i Danmark