Norsk Fibernett konsoliderar norska FTTH marknaden med lösning från PacketFront

Norsk Fibernett, en sammanslutning av flera fibernät, erbjuder snabba Open Access bredbandsnät i Norge. Idag har Norsk Fibernett fler än 4.000 kunder och levererar anslutningar till kunder i Oslo, Bergen, Asker, Bærum, Tønsberg, Numdal och Kvam. För att kunna erbjuda slutkunderna ett enhetligt tjänsteutbud på de olika näten har Norskt Fibernett valt att använda PacketFront’s BECS kontroll- och provisioneringssystem, Advanced Service Routers (ASR) och Digital Residential Gateways (DRG) för hemmaanvändaren. NetNordic, PacketFront’s partner i Norge, kommer att leverera och implementera lösningen successivt under en 3-års period. Det nya bredbandsnätet kommer att bli en vidareutveckling av dagens fibernät. ”Eftersom vi successivt har köpt flera nät, har vi nu flera olika plattformar för att hantera tjänster till våra slutkunder. Efter en noggrann utvärdering av olika teknologier har vi kommit till slutsatsen att PacketFront’s lösning passar våra behov bäst. Vi har mycket erfarenhet av fibernät och tycker att PacketFront’s BECS lösning är den effektivaste och stabilaste på marknaden. Nu kommer vi att kunna leverera höghastighetsbredband, TV och telefoni med garanterad kvalitet till våra kunder” säger Glenn Nøstdahl, CEO Norsk Fibernett. ”Vi är glada att kunna bidra med vår kunskap och teknologi till Norsk Fibernett. Vår erfarenhet visar en tydlig trend mot att kombinera flera teknologier under ett övergripande kontrollsystem, oavsett om nätet är FTTH, WiMax eller xDSL och kommer från olika leverantörer. PacketFront’s BECS kontroll och provisionerings system är marknadens mest flexibla lösning för detta användingsområde” säger Timo Kuusela, VP Nordic Sales PacketFront. Norsk Fibernett kommer att bygga ut det nya konsoliderade bredbandsnätet med flera tusen anslutningar per år och planerar att fortsätta bygga ut regionala bredbandsnät i hela Norge.