PacketFront Network Products AB förvärvas av Fiber Access Holding AB

PacketFront Network Products AB, Skandinaviens ledande tillverkare av accessutrustning för fiberbaserade bredbandsnät och tidigare del av PacketFront Group, har den 26 oktober 2012 förvärvats av Fiber Access Holding AB.

”Vi är mycket entusiastiska över vårt förvärv av PacketFront Network Products AB och vi ser fram emot att tillsammans med bolagets ledning fortsatt utveckla och driva den affär man så framgångsrikt etablerat de senaste 10 åren”, säger Eric Severin, styrelseordförande i Fiber Access Holding AB och delägare i ShortCap.

PacketFront Network Product AB tillverkar och levererar världsledande teknik för fiberbaserade bredbandsnät. Sedan starten 2001 har över 1.2 miljoner bredbandsanslutningar levererats med PacketFront Network Products teknik. I Februari 2012 introducerades den senaste generationen gigabitswitchar (1000 Mbit/s) som används av stadsnät och operatörer i Sverige och övriga världen.

”Fiber Access Holding AB’s förvärv är nästa naturliga steg i processen för att utveckla vår potential inom fiberbaserade bredbandsnät. Jag och hela teamet inom PacketFront Network Products AB ser fram emot att tillsammans med Fiber Access Holding AB utveckla existerande och nästa generations access-produkter”, säger Johnny Hedlund, VD PacketFront Network Products AB. ”För vår befintliga kundbas innebär den här transaktionen inga praktiska förändringar, men på sikt ser vi ett breddat utbud av produkter och funktioner för att ytterligare sänka driftkostnader och öka flexibiliteten i tjänster i bredbandsnät.

Huvudägare i Fiber Access Holding AB är investmentbolaget ShortCap med fokus på entreprenörsinriktade företag under stark utveckling, VD Johnny Hedlund och CTO Stefan Tegenfalk.

Information genom
Eric Severin, ShortCap +46 70 727 66 10
Johnny Hedlund, PacketFront Network Products AB +46 73 438 23 29

Om PacketFrontNetwork Products AB
PacketFront Network Products tillhandahåller routrar, switchar och service-control noder för bredband- eller företagnät. ASR®-, MetroStar®-, och ServiceEngine-produkterna möjliggör kostnadseffektiva lösningar för operatörer, som sänker de operationella kostnaderna samtidigt som man ökar flexibiliteten och kvaliteten i tjänsteutbudet. Nyckelfunktioner är bland annat tjänstekvalitetskontroll, trafikhantering och funktioner for högautomatiserad hantering via provisionerings- och konfigureringssystem på marknaden. Bolaget har installationer i mer än 20 länder.

Vi är mycket entusiastiska över vårt förvärv av PacketFront Network Products AB och vi ser fram emot att tillsammans med bolagets ledning fortsatt utveckla och driva den affär man så framgångsrikt etablerat de senaste 10 åren.
Fiber Access Holding AB’s förvärv är nästa naturliga steg i processen för att utveckla vår potential inom fiberbaserade bredbandsnät. Jag och hela teamet inom PacketFront Network Products AB ser fram emot att tillsammans med Fiber Access Holding AB utveckla existerande och nästa generations access-produkter.
Johnny Hedlund, VD PacketFront Network Products AB