120 internationella gäster från NFC Forum på konferens i Karlshamn

Report this content

NFC Forum, en icke vinstdrivande organisation som arbetar med utvecklingen av Near Field Communication (NFC) teknologin, håller en konferens för sina medlemmar, denna gång i Karlshamn, den 21-25 juni. Detta är första gången konferensen hålls i Sverige. Representanter för NFC Forums 140 medlemsföretag träffas för att diskutera och besluta kring standardisering av NFC- teknologin.

NFC Forum anordnar varje år en stor tävling över hela världen för bästa nya tillämpning av NFC tekniken. Finalen med prisutdelning sker detta år i Karlshamn med presentation av bidragen klockan 13.30 den 21 juni. Välkommen att lyssna på de 20 finalisterna i kategorierna "Commercial Track" respektive "Research Track". Du kan läsa mer om bidragen på:

- NFC är idag ganska okänt som begrepp men om fem år är det lika använt som SMS är idag. Det kommer att ersätta både plånbok, nycklar och resekort säger Samuel Henningsson, VD för NetPort.Karlshamn AB.

Välkommen till NetPort Science Park i Karlshamn,

måndagen den 21 juni, lokal Rio Grande

Kl. 13.00 - 13.30 Övergripande information

Kl. 13.30 startar presentationen av tävlingsbidragen

För mer information, kontakta:

Mats Jonsson, Affärsutvecklare, NetPort.Karlshamn AB, tel. 0702-09 45 03.

Samuel Henningsson, VD NetPort.Karlshamn AB, tel. 0733-99 99 54.

NetPort.Karlshamn AB är en samverkansorganisation som knyter ihop kommun, högskola och näringsliv med tillväxt i fokus. Visionen är att bli ett erkänt innovationssystem inom Nya medier, Digitala upplevelser och Intelligent logistik/ITS.

NFC Forum www.nfc-forum.org bildades 2004 som en icke vinstdrivande organisation av världsledande företag inom mobil kommunikation, komponenttillverkare och konsumentföretag. NFC Forums ambition är att lyfta fram användningen av NFC teknologi genom att ta fram specifikationer och säkerställa funktionalitet mellan olika aktörers produkter och tjänster samt informera marknaden om NFC teknologi. NFC forums 140 medlemmar arbetar för närvarande med specifikationer för en modulär NFC arkitektur med protokoll för ömsesidig dataöverföring och apparatoberoende tjänstefunktionalitet för upptäckt och funktionalitet mellan enheter.