Välkommen till seminarium om Framtidens brukaravgifter för lastbilar

Report this content

När: 26:e maj 2010, klockan 09:30 – 15:00 Var: NetPort Science Park, Biblioteksgatan 4, Karlshamn Lokal: Rio Grande

Den 26:e maj anordnar projekt ARENA ett seminarium om brukaravgifter för lastbilar i Karlshamn. Seminariet vänder sig till dig som är intresserad av avståndsbaserade vägavgifter och vill lära dig mer, oavsett om du arbetar inom politik, myndighet, näringsliv eller vetenskap. ARENA har under vintern/våren 2009-2010 testat ett koncept för avståndsbaserade vägavgifter harmoniserat med nya EU-regler. Fältförsöket har genomförts i Blekinge och Skåne genom ett samarbete med företag från bland annat Nya Zeeland, Kanada, Spanien och Italien. Seminariet innehåller bland annat följande punkter: • En bakgrund till brukaravgifter • Presentation av ARENAs koncept för avståndsbaserade vägavgifter • Resultat av ARENAs försök med vägavgifter • Presentation av det testade systemet, ur - Åkarens perspektiv - Operatörens perspektiv - Myndighetens perspektiv • En utblick mot framtiden Anmälan senast den 17:e maj sker till: margareta.vagman@netport.se alternativt 0733-99 94 23. För mer information om programmet (som släpps inom kort), besök www.arena-ruc.se. Seminariet är kostnadsfritt och inkluderar lunch och dokumentation. Observera att anmälan är nödvändig.