Ny nordisk betalningsgigant har förverkligats

I dag presenteras den nya koncernen Nets som är resultatet av en fusion mellan norska Nordito AS – som är moderbolag för BBS och Teller – och holdingbolaget bakom danska PBS. Därmed har fusionen av tre ledande nordiska verksamheter inom betalningskort, betalningslösningar och informationsutbyte i en gemensam koncern med samma identitet förverkligats.

Visionen för Nets är att bli en ledande nordeuropeisk leverantör av betalnings-, kort- och informationslösningar. Genom fusionen befästs den nya koncernens position som den ledande aktören i Norden, vilket är en perfekt utgångspunkt för att skapa ytterligare tillväxt – först i Norden och senare i Nordeuropa.
Vd för Nets, Rune Fjeldstad, säger: ”Vi kan i dag med stolthet presentera ett nytt gemensamt företag,

Nets, som med Norden som hemmamarknad kommer att orientera sig mot Nordeuropa för att skapa ytterligare tillväxt. Att vi nu arbetar tillsammans i stället för var för sig gör oss till en ännu mer attraktiv och konkurrenskraftig leverantör och samarbetspartner för betalningstjänster.”

”Internationella företag efterfrågar en enda leverantör som kan hantera betalningar på alla de marknader där de är verksamma. Vi kommer att värna om vår starka position i Norge och Danmark samtidigt som fusionen kommer att fungera som ett avstamp för en stärkt marknadsposition först och främst i Sverige”, säger Rune Fjeldstad.

Genom etableringen av Nets skapas ett internationellt bolag som får bilda en ram kring en innovativ och attraktiv arbetsplats för över 2 200 ytterst kvalificerade medarbetare i fem länder. Företagsnamnet Nets såg dagens ljus redan under våren 2007, då BBS och PBS tillsammans bildade ett gemensamt bolag för hantering (bearbetning) av korttransaktioner. Detta samarbete har efter hand utvecklats till en verklig fusion och Nets blir framöver namnet på hela den gemensamma koncernen. Affärsområdet som hanterar finansiell inlösen av betalningskort kommer att fortsätta under namnet Teller som ett dotterbolag i Nets-koncernen.

Förutom att bli en attraktiv partner för europeiska finansiella institutioner och företag blir Nets också en starkare partner för befintliga kunder. En stärkt marknadsplattform framför allt i Norge och Danmark skapar möjlighet för Nets att stödja sina kunder ännu bättre än tidigare, både nationellt och på de nordiska och europeiska marknaderna. Företaget kommer även i fortsättningen att fungera som centrum för den gemensamma utvecklingen av betalningsinfrastrukturen i både Danmark och Norge.

Huvudkontoret kommer att placeras i Ballerup och koncernen får starka kompetens- och affärscenter i Oslo samt lokala kontor i Stockholm, Helsingfors, Glostrup, Århus och Tallinn.
Mer information Frågor kan ställas till Sigbjørn Larsen, Press Manager för Nets: + 47 97 62 46 78
____________________________________________________________________________________
Om Nets Danska PBS Holding A/S har fusionerat med norska Nordito AS som är moderbolag för företagen BBS och Teller. PBS och BBS har blivit det gemensamma bolaget Nets, medan Teller fortsätter som dotterbolag i koncernen med fokus på inlösen av internationella betalningskort, nu även i Danmark. Nets hanterar årligen omkring 5 miljarder transaktioner och blir härmed ett av Nordeuropas största och mest betydelsefulla bolag inom betal-ningar och betalningssystem.