Netsolutions fortsätter växa med vinst

Report this content

Netsolutions fortsätter växa med vinst I Internetbranschen är det vanligt med stark tillväxt men ovanligt med svarta siffror. VD Johan Wall - som förra året valdes till årets chef av tidningen Chef -förklarar den ovanliga kombinationen med en tydlig fokusering på människan istället för på tekniken. Trots att Netsolutions mer än fördubblas årligen kan man även 1998 visa ett positivt resultat. Omsättningen ökade med 111% till 44,1 Mkr (21,0 Mkr) och resultat efter finansnetto ökade till 2,5 Mkr (2,0 Mkr). - Den ekonomiska resultatet speglar egentligen hur väl vi lyckas förvalta vårt humankapital. Om våra anställda känner sig stimulerade och utvecklas, fungerar samarbetet bättre och därmed blir företaget i sista hand effektivare. Vi har helt enkelt inte råd med människor som vantrivs, säger Johan Wall. Vid förra årskiftet bestod Netsolutions av 36 medarbetare. Vid årskiftet 98/99 uppgick antalet anställda till 96 personer. Eftersom företagets motto ända från början varit "tillväxt under lönsamhet", har det varit särskilt viktigt att klara balansen mellan en stark ökning på kostnadssidan med motsvarande ökning på intäktssidan, vilket lyckades som årets resultat visar. - I ett tillväxtföretag är behovet av en medveten personalpolitik ännu viktigare än i ett vanligt företag, förklarar Johan Wall. Det finns inget utrymme för att skjuta "de mjuka frågorna" på framtiden. Tillväxt är normaltillståndet och därför måste utvecklingen av personalen också tillhöra normaltillståndet. Att försumma dessa frågor skulle även på kort tid kunna stå oss dyrt.- Dessutom är det naturligtvis roligt att visa att det även i Internetbranschen går att driva en lönsam affärsrörelse. Stärkta av framgångarna under 1998 satsar vi nu på fortsatt stark rekrytering och tillväxt med sikte även på företagsförvärv, fortsätter Johan Wall. För mer information: Johan Wall, VD, e-post johan.wall@netsolutions.se Telefon 08 - 587 487 00 Anders Almquist, ekonomichef, e-post anders.almquist@netsolutions.se Johan Florén, marcom manager, e-post johan.florén@netsolutions.se Netsolutions grundades 1995 och är idag ett av Sveriges ledande Internetföretag. Netsolutions har 96 anställda och omsätter 75 miljoner på helårsbasis. Bland kunderna märks Autobytel, Banco Fonder, Dial, Electrolux, GE Capital Bank, Glaxo Wellcome, Handelsbanken, Industrivärlden, KPA, Posten, Robur, SAF, Scala, Skanska, Stora, Svenska Dagbladet, Telia Telecom. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/02/05/19990205BIT00660/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/1999/02/05/19990205BIT00660/bit0002.doc