• Netstar/

Ännu en stor affär inom webbhantering: Episerver köper communityföretaget Netstar

Report this content

Svenska Episerver, världens snabbast växande leverantör av plattformar för webbpublicering, köper Netstar. Köpet av Netstar är en strategisk investering och gör att Episerver kan erbjuda sina kunder en webblösning med en integrerad communitydel. Sedan starten 1996 har Netstar levererat plattformar till några av de mest framgångsrika svenska mötesplatserna på nätet såsom Tasteline, mediakoncernen Egmont samt den brittiska mediakoncernen Emap.

Episerver är ledande inom webbhantering. Företagets plattform Episerver CMS används av företag och organisationer för att skapa och underhålla webbplatser.
Episerver, som grundades 1994, är inne i ett expansivt skede. Under 2007 ökade omsättningen med 37 procent jämfört med föregående år. Företaget genomför nu en internationell expansion och en del av strategin är att förvärva företag som har produkter som kan stärka företagets erbjudande. Förvärvet av Netstar är en del av den strategin.

– Netstars produkter kompletterar Episerver CMS på ett fantastiskt sätt. Trenden idag är att allt fler kunder ser affärsnyttan med en social webbplats, både för publika webbplatser och intranät, och det finns stora fördelar med att integrera detta med företagets övriga webbplatser. Att kunna erbjuda en specialdesignad communityfunktionalitet som en integrerad del av webbapplikationen ger oss en unik ställning på den internationella marknaden, säger Episervers vd Peter Larsson.

Netstars 13 anställda kommer att gå över till Episervers verksamhet. Netstars vd Gustav Lagercrantz kommer att arbeta med affärsutveckling på Episerver och även fortsättningsvis vara communityansvarig på Episerver samt ingå i Episervers ledning.

– Jag tror starkt på det här området, och kommer att få fortsatt möjlighet att arbeta med det som ligger mig varmt om hjärtat – sociala mötesplatser på nätet, säger Gustav Lagercrantz.

– Bolag med starka varumärken som engagerar kunden, mediebolag och intranät på företag med anställda i många länder är bara några exempel på segment som vi tror starkt på för den här kombinationen av webbpublicering med communityfunktionalitet. Med köpet av Netstar får vi en produkt som vi vet fungerar väl och som har nöjda kunder, fortsätter Episervers vd Peter Larsson.

Netstar omsatte tio miljoner under 2007 – en ökning med 50 procent jämfört med 2006.

För mer information:
Peter Larsson