Netto Sverige levererar bästa årsresultat någonsin

Netto Marknad Sverige AB presenterar idag ett resultat som visar positiva siffror för 2014 på alla parametrar. Efter 3 år präglat av stora investeringar och avskrivningar levererar nu Netto Sverige sitt bästa årsresultat någonsin.

- Jag är mycket nöjd med utvecklingen det senaste året. Discount-marknaden är fortfarande omodern i Sverige, men vi kan se att konsumenterna i allt högre grad tar discount till sig när de upptäcker att de får mer värde för pengarna, säger Bent Holm som är VD på Netto Marknad Sverige AB sedan hösten 2013.

Netto förvaltade förra året en omsättningsutveckling på 2,5% och ökade omsättningen med drygt 100 miljoner kronor till 4670.2 MSEK. Samtidigt kan kedjan leverera en vinst på sista raden på dryga 60 miljoner kronor vilket är linje med styrelsens förväntningar
Baserat på den senaste tidens positiva utveckling planerar den svart-gula lågpriskedjan att affären skall få tillväxt på 10-15 nya Netto-butiker per år så att man år 2020 kommer upp till ungefär 200 butiker.

- Vi förväntar oss att fortsätta vår expansion på den svenska marknaden. Det finns en enorm potential att växa både discount i allmänhet och Netto i synnerhet i Sverige, eftersom det bara finns två riktiga lågpriskedjor på marknaden, säger Nettos VD.

Den tillfredsställande resultat i Netto Sverige leder enligt Bent Holm till, att kedjan fortsätter fullfölja sin nuvarande strategi.

- Vi är vakthund på priserna i Sverige. Netto är viktigt för svenska kunder då vi hjälper till att hålla priserna nere och se till att alla tänker långsiktigt på kunder och erbjuda dem lägre priser.

Totalt omsätter Netto Sverige nära 4,7 miljarder kronor på 157 butiker. Butiker som är strategiskt placerade nära där kunderna lever och bor. Med sin strama prispolitik och stora variation i sortimentet tror Netto Sverige på att kunna växa ännu mer på den svenska marknaden.

Några siffror att räkna med:

•    Omsättningen för året 2014 uppgick till 4670,2 MSEK jämfört med 4555,4 i 2013.
•    Omsättningen ökade med 2,5%
•    Årets resultat var 60,6 MSEK (-7,1 MSEK i 2013)
     Vinstmarginal för 2014 var på 0,9% (0,3% i 2013)

Om Netto Sverige:

Netto Marknad Sverige AB är en del av Dansk Supermarked Group, som driver stormarknader och hypermarknader i Danmark och discountkedjan Netto i Sverige, Tyskland, England, Polen och Danmark.
Grundad år 1906, har Dansk Supermarked alltid sätta kundens behov i centrum för alla företagets agerande. Genom att kombinera starka värderingar och god affärssed, har Dansk Supermarked vuxit till att bli den största danska detaljhandelsföretag med 1.400 butiker i fem länder. Varje dag, strävar 42.500 anställda i fem länder efter att leverera bästa möjliga shoppingupplevelse till mer än två miljoner kunder i butikerna och online.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Bent Holm, VD för Netto Sverige, 073-765 00 21 el. bh@netto.se