Tusentals sparade kronor får fler att upptäcka Hallsbergs nya mataffär

Tusentals sparade kronor får fler att upptäcka Hallsbergs nya mataffär

Efter att ha varit öppen i snart 5 månader börjar Nettos nya livsmedelsbutik i Hallsberg att närma sig 30 000 kunder i månaden. Flest positiva reaktioner från kunderna får butiken för den stora och fräscha frukt- och gröntavdelningen. Många är också överraskade av att normalpriserna på märkesvarorna är så låga. Tack vare 15 procent lägre priser kan en normal Hallsbergsfamilj spara närmare 10 000 kronor per år genom att göra sina basinköp på Netto.

– Frukt- och gröntavdelningen har varit så populär att vi har varit tvungna att bygga om den. Av de tillfälliga klipperbjudanden som vi får in varje vecka har gitarren varit populärast, den sålde slut på bara några dagar. De flesta kunderna bor nära butiken, men vissa åker ända från Kumla för att handla här, säger Wictoria Schmidt, butikschef i Hallsberg.

Butikens sortiment består till dryga hälften av kända varumärken. Andra hälften är EMV och tillverkarnas egna varumärken, som håller hög kvalitet till ännu lägre priser. Tack vare framgångarna i Hallsberg och på andra orter kommer Netto att öppna 30 nya butiker i södra och västra Sverige under 2008.

Genom att handla samma märkesvaror på Netto som man är van att handla kan man spara ca 15 %.

– Vi är billigast på det som svenskarna köper mest av och våra löpande prisundersökningar visar att vi alltid har Sveriges billigaste matkasse. Jag tror inte att der finns ett snabbare sätt at tjäna ca 10.000 kronor om året på, för en genomsnittlig familj på två vuxna och två barn, säger Carsten Hansen, VD Netto Sverige.

Nettos mål är att vara billigast på alla orter där butiker etableras. Hos Netto hittar kunderna svenska kvalitetsvaror till marknadens lägsta priser. Skillnaden mellan Netto och andra kedjor är, förutom priset, att Netto finns i bostadsområden så att kunderna slipper åka och handla på stormarknader utanför stan. Dessutom "toppas" det fasta sortimentet varje vecka med nya spännande klipperbjudanden på både matvaror och specialvaror.

Fakta om Netto Netto har 81 butiker i södra och västra Sverige och totalt drygt 1000 butiker i Europa. Företagets affärsidé är att sälja kända matvaror till ett fast lågt pris, cirka 15 procent lägre pris än i normalbutiken. Butikernas sortiment täcker cirka 95 procent av den genomsnittliga konsumentens dagliga livsmedelsförbrukning. Netto i Sverige ägs av Dansk Supermarked A/S med 95 procent och av ICA Sverige AB med 5 procent.

För ytterligare information, kontakta gärna: Carsten Hansen, vd för Netto i Sverige, 073-765 01 77, 0346-69 60 00 eller ch@netto.se Jan J Richter, inköps- och marknadschef, 073-765 01 10, 0346-69 60 81 eller jr@netto.se