Delårsrapport 2005 för Netwise AB (publ.)

Januari – Juni 2005

• Omsättningen för perioden uppgick till 60,6 MSEK (52,0) • Rörelseresultatet uppgick till 3,8 MSEK (3,4) • Resultat efter finansiella poster uppgick till 4,6 MSEK (3,9) • Positivt kassaflöde i perioden om 5,7 MSEK (-1,1) • Ökad satsning på produktutveckling i perioden om 20,8 MSEK (9,6) Marknad Netwise forsätter att expandera under årets andra kvartal, bl.a. beroende på ökad efterfrågan inom mobila lösningar och inom IP-telefoni i Sverige. Netwise ser att satsningarna som gjorts under det första halvåret inom produktutveckling av mobila applikationer väcker ett stort intresse både inom Sverige och utomlands. Både svenska och utländska mobiloperatörer visar stort intresse för att kunna erbjuda kompletta telefonisystem till sina företagskunder. IP-telefonimarknaden i Sverige har tagit fart och intresset både från den offentliga sektorn och från stora och medelstora företag har ökat. Netwise, som har lång erfarenhet av att införa IP-telefoni hos kunder, kan erbjuda intressanta migrationslösningar i en övergångsfas tillsammans med traditionella växelmiljöer. Netwise har i andra kvartalet tillsammans med Telia och Cisco lanserat konceptet ”Managed Voice”. ”Managed Voice” innebär att kunderna kan hyra IP-telefoni med hänvisningssystem till en förutbestämd kostnad. Marknaden för traditionella hänvisningssystem fortsätter att vara stabil i Sverige. I perioden har flera order tecknats, där Region Skåne är en av de mer omfattande affärerna med 24 000 användare. Försäljningen till befintliga kunder har främst skett genom uppgraderingar eller genom utökning av systemen med ytterligare applikationer. De övriga nordiska marknaderna visar fortsatt god tillväxt framför allt inom IP-telefoni. I Danmark levererades bl.a. en IP-telefonilösning till Danska Bankdata. Ordern var den tredje bankordern i Danmark i år. Netwise aktivitet har ökats både på den tyskspråkiga och franskspråkiga marknaden. Under det andra kvartalet startades dotterbolaget Netwise France SAS i Paris. Partners på dessa marknaderna visar allt mer intresse för den produktportfölj som Netwise erbjuder.