Netwise får stor order på multimedia callcenter i Europa

En av Europas större telekom operatörer väljer Netwise MMX som callcenter lösning för nya multimedia tjänster. Operatören kommer att erbjuda tolktjänster för döva och hörselskadade. Ordern är initialt värd ca 3 miljoner svenska kronor.

Med start under andra kvartalet 2006 ska den europeiska telekom operatören erbjuda tolktjänster för döva och hörselskadade med video, text och tal. Netwise är idag den ledande europeiska leverantören av multimedia plattformar för tolktjänster, och har idag 6 installationer i 4 länder. Netwise långa erfarenhet och nöjda kunder inom detta område har starkt bidragit till valet av Netwise lösning. Målgrupp för Netwise MMX Över 1 miljon samtal görs dagligen med hjälp av MMX i Europa. Samtalen utförs med 3G mobiltelefoner med video till PC-baserade videotelefoner, Internet-baserade videotelefoner, ISDN videotelefoner, texttelefoner och vanliga fasta telefoner. I Tyskland handlar det om att upp till 200.000 kunder dagligen kunnat ringa från mobiltelefon, PC-baserade bildtelefoner, ISDN videotelefoner, men även från texttelefoner. Genom att integrera äldre teknik från 70-talet (texttelefoner) med ny Internet baserad teknik (video, text och tal i fast- och mobilt Internet), kommer kunderna att kunna ringa till tolkar som sitter på ett 20-tal virtuella callcenters. Netwise levererar programvaran både till slutanvändarna och till tolkarbetsplatserna. Ökat intresse från myndigheter och företag I Sverige har myndigheter och företag sedan länge insett de fördelar det ger att integrera video, text och tal från mobiltelefoner, vanliga telefoner, konferenssystem och PC-arbetsplatser. Servicenivån ökar och gör det möjligt att leverera ”äldre” tjänster i en ny form, bl.a. tolk- och vårdtjänster.