Normalt rörelsemönster återställt och nya hjärnceller bildade i Parkinsonmodell

Report this content

Två veckors lokal tillförsel av sNN0031, en substans under utveckling för behandling av Parkinsons sjukdom, återställde normala rörelser och dopaminbalans hos råttor. Förbättringarna fortsatte efter att behandlingen avslutats. Rörelsemönstret var nästan fullständigt normalt efter 5 veckor och förblev så under hela uppföljningsperioden om 10 veckor. En snabb ökning i antalet stamceller och bildning av nya hjärnceller registrerades också. Resultatet av den pre-kliniska studien presenterades idag vid den internationella konferensen som Society for Neuroscience arrangerar i Washington D.C., USA. “sNN0031’s förmåga att återställa rörelsemönstret i en djurmodell av Parkinsons sjukdom är viktig eftersom den tycks verka genom en ny mekanism – en ökning av hjärnceller som nybildas ur stamceller – och kan därmed vara en helt ny metod att behandla Parkinsons sjukdom”, sade Anders Haegerstrand, en av forskarna bakom studien och forskningschef vid det svenska företaget NeuroNova som utvecklar sNN0031. “Det traditionella sättet att förhindra hjärnceller från att dö har hittills inte visat sig framgångsrikt vid tester i människa. Vi hyser förhoppningar till möjligheten att behandla Parkinsonpatienter med sNN0031.” Substansen sNN0031 är aktivt ämne i ett läkemedel som används för människor idag, men inte för att behandla sjukdomar i hjärnan och inte i en form som kan användas för den här typen av behandling. Society for NeuroScience valde ut studien bland 17 000 insända forskningsrapporter för presentation vid en presskonferens om de viktigaste forskningsresultaten. Med över 30 000 deltagare är konferensen en av världens största och mest inflytelserika på det neurovetenskapliga området. I den pre-kliniska studien användes en väletablerad råttmodell där antalet dopaminproducerade hjärnceller minskats för att efterlikna Parkinsons sjukdom. Den vetenskapliga samanfattningen “Pharmacological Activation of Endogenous Stem Cells by sNN0031 as a Therapeutic Strategy in Parkinson’s Disease” finns tillgänglig på http://sfn.scholarone.com/. För ytterligare information, vänligen kontakta: Anders Haegerstrand, forskningschef NeuroNova AB Tel: +46 (0) 70 575 50 37 Email: anders.haegerstrand@neuronova.com Ulf Ljungberg, VD NeuroNova AB Tel: +46 (0) 70 546 63 30 Email: ulf.ljungberg@neuronova.com