Succé för nya teknikupplevelsen NEW-TECH i Göteborg

Report this content

Den första i en serie av nya teknikupplevelser gick av stapeln på Svenska Mässan i Göteborg 8-10 november och blev en succé. Nästan 4 000 intresserade besökare fick chans att uppleva framtidens teknik. Fredagen var helt vigd till grupper från skolor och företag vilket var mycket uppskattat.

-       Vi är väldigt nöjda med den stora bredd av ny teknik vi kunde visa upp. Från mer spektakulära nyheter som det första privata flygande tefatet till LED produkter från Pharma Light som kan läka sår och eksem till framtidens hitech lösningar för hemmet, hybridbilden BMWi3 och elbilen Tesla Model S. Nu ser vi fram emot att utveckla konceptet inför nästa år, säger Roy Bird, VD på Chester Group, som ansvarar för och driver NEW-TECH.

Majoriteten av besökarna var mellan 15-25 år samt familjer. Både lördag och söndag var det en jämn ström av besökare och de flesta besökare stannade på mässan i ca 4 timmar vilket visar på ett stort intresse något som också utställarna bekräftade.

- Vi kände absolut att besökarna var rätt målgrupper för såväl mässan som för våra produkter. Det blev riktigt bra respons från besökarna på det vi visade upp – men även från andra utställare, säger Niklas Flewitt på Entecho, en av utställarna på NEW-TECH.

NEW-TECH levde verkligen upp till de förväntningar som organisatörerna hade vad gäller antal besökare och utställare. Detta gör att de är mycket nöjda med att ha lanserat en helt ny teknikupplevelse och nytt koncept för framtiden. Ännu viktigare är förstås det faktum att flera utställare rapporterade rekordförsäljning och många förfrågningar gjordes kring deras produkter och uppfinningar vilket naturligtvis borgar för goda framtidsutsikter för kommande NEW-TECH upplevelser.

Över 50 procent av mässytan var sponsrad av organisatörerna (Chester Group från Storbritannien) för att säkerställa att teknikupplevelsen verkligen blev representativ för den tekniska uppfinningsrikedom som finns i Sverige. Det är detta som gör NEW-TECH till något helt unikt i och med att det är en kombination av mässa och utställning. På det här sättet blev det möjligt att få med en mängd nystartade företag och nya spännande uppfinningar.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Roy Bird, styrelseordförande på Chester Group Exhibitions, telefon: +44182740650, e-post: Roy Bird roy@chestergroup.org
Lars-Ola Hoffer, svensk representant för NEW-TECH’13, telefon:
0322-188 05, e-post: lars@chestergroup.org

För pressbilder, vänligen kontakta Frida Valentin, frida.valentin@prat.se, 0768-82 66 74

NEW-TECH är en ny teknikupplevelse som vänder sig till vanliga konsumenter. Målet är att visa upp den allra senaste tekniken som påverkar våra liv. Världspremiären sker den 8-10 november på Svenska Mässan i Göteborg. NEW-TECH kommer att genomföras i Australien under 2014 och det planeras för samma koncept i USA, Canada och Storbritannien. Arrangörer är Chester Group Exhibitions, som anordnar högteknologiska mässor och shower över hela världen. Företaget har huvudkontor i Manchester, Storbritannien.

Taggar: