Analysguiden: Investering för tillväxt

New Wave rapport för det andra kvartalet 2019 uppvisade något högre kostnader än väntat som dock är en satsning för framtida tillväxt. Vår tro på affärsmodellen är intakt och de högre kostnaderna kommer att leda till fortsatt tillväxt. Vi justerar våra prognoser och vårt motiverade värde till 84,6 kronor per aktie i vårt basscenario.

New Wave Group har sedan börsintroduktionen 1997 vuxit till ett bolag med en omsättning överstigande 6 miljarder kronor i årstakt. Bolaget fokuserar på att skapa, förvärva och utveckla varumärken. Rapporten för det andra kvartalet 2019 föll inte marknaden i smaken. Det berodde troligen främst på att resultatet föll i jämförelse med samma kvartal året innan på rörelseresultatnivå. Till det kan adderas en obefogad oro för både lager och konjunkturkänslighet. Relativt våra förväntningar var utfallet i stort i linje. Skillnaden i nettomsättning var endast en halv procent lägre än vår prognos. EBITDA på koncernnivå blev en något större avvikelse med minus 3 procents. Vi har efter rapporten och kapitalmarknadsdagen justerat upp våra kostnadsantagenden för personal med drygt 5 procent samt dragit ned externa kostnader med drygt 1 procent. Både i rapporten och på efterföljande kapitalmarknadsdag fortsätter bolaget att utstråla självförtroende och framtidsoptimism.

Det är svårt att som utomstående förutspå under vilket kvartal ökade kostnader uppstår. Detta då flertalet faktorer påverkar men främst av att bolaget ser möjligheter på sina olika marknader och koncept. Det stora självförtroendet är kvar och tillväxtmöjligheterna är fortfarande riktigt stora även om det  kräver investeringar i personal och lagerytor samt lager. Dessa investeringar har tidigare haft bra utfall varför vi anser att det är rätt väg att gå trots att vi själva underskattat kostnadsutvecklingen något. Då vi har justerat upp tillväxten ytterligare men samtidigt höjt kostnaderna blir förändringarna på vårt motiverade värde per aktie i basscenariot litet till 84,6 (86,5) kronor. Justeringarna blir till 47,7 (48,5) respektive 95,1 (96,4) kronor för Bear- och Bullscenariot.

Läs hela analysen på Analysguiden. https://www.aktiespararna.se/sites/default/files/new_wave_2019-08-29.pdf

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här