ÅTGÄRDER INOM ORREFORS KOSTA BODA

Den negativa utvecklingen inom Orrefors Kosta Boda, som ingår i New Wave Group koncernen, har fortsatt, främst beroende på minskad försäljning på huvudmarknaderna. Med anledning härav är tidigare åtgärder inte tillräckliga och ytterligare kostnadssänkande åtgärder måste vidtas.

Avsikten är att minska antalet anställda med ytterligare cirka 115 anställda vid bolagets driftsställen i Sverige (Orrefors, Kosta och Åfors). Personalneddragningarna sker främst inom produktionen, men även övriga avdelningar i bolaget omfattas av neddragningarna. Åtgärderna bedöms, tillsammans med övriga och tidigare beslutade kostnadssänkande och strukturella åtgärder, medföra besparingar på cirka 24 Mkr på årsbasis.

Åtgärderna kommer att genomföras under första halvåret 2012 efter förhandlingar med respektive fackföreningar. Besparingarna kommer att uppnås successivt under andra halvåret 2012 och nå full effekt under 2013.

”Det är mycket beklagligt att vi måste genomföra en stor personalneddragning, men vi måste vidta kraftfulla kostnadssänkande åtgärder och anpassa produktionen för de lägre försäljningsvolymer som råder på våra marknader. Vi hoppas genom dessa åtgärder kunna nå en acceptabel lönsamhet och därigenom säkra en fortsatt svensk tillverkning av högkvalitativa glasprodukter.” säger Torsten Jansson, VD och koncernchef i New Wave Group.

”Det är en oerhörd tung dag idag, men för att kunna säkra Orrefors Kosta Bodas fortlevnad så måste dessa åtgärder genomföras. Hela glasbranschen genomgår en kris nu och har gjort det under en längre tid. Vi påverkas naturligtvis av detta och även av den pågående internationella ekonomiska krisen.” säger Ann Gustafsson, VD i Orrefors Kosta Boda.

En pressinformation kommer att hållas idag kl. 13.00 i Kosta Utställningshall.

Göteborg den 12 december 2011

För ytterligare information kontakta:
Torsten Jansson                  VD i New Wave Group             Tele: 031-712 89 01
Rolf Karp                             vVD i New Wave Group            Tele: 031-712 89 05
Lars Jönsson                       Finanschef i New Wave Group  Tele: 031-712 89 12

New Wave Group i korthet
New Wave är inriktat på att etablera, förvärva och utveckla varumärken främst inom promotion- och fritidssektorn. New Wave är verksamt inom två affärsområden, dels på marknaden för profilprodukter genom försäljning till oberoende profilföretag, dels på detaljhandelsmarknaden via återförsäljare i främst sport-, present- och skofackhandeln. Genom att verka inom båda dessa marknadssegment, får koncernen en bättre riskspridning och uppnår samordningsfördelar.