Avsättning för omstrukturering inom Orrefors Kosta Boda

Den omstrukturering inom Orrefors Kosta Boda som aviserades 2009-01-12 har nu efter genomförda förhandlingar med berörda fackföreningar slutförts och slutresultatet är en personalminskning om 154 personer och antalet kvarvarande anställda beräknas därefter uppgå till 343 personer. I syfte att optimera effekterna av omstruktureringen har beslutats att redan nu reducera produktionen till den lägre nivån och därmed arbetsbefria merparten av de anställda som drabbas av nämnda personalminskning. Detta medför i sin tur att bolaget kommer att göra en avsättning för omstruktureringen i form av en engångskostnad om cirka 70.055 Tkr i kvartalsbokslutet för första kvartalet 2009, vilket således kommer att belasta New Wave-koncernens resultat med nämnda belopp under det första kvartalet 2009. I samband härmed har New Wave Group kommit överens med kreditgivare om att nämnda engångskostnad ska återföras vid beräkningen av de finansiella åtagandena som New Wave Group åtagit sig att uppfylla och som redogjorts för i pressmeddelande som offentliggjordes 2008-12-12. Vid beräkningen av de finansiella åtagandena som New Wave Group åtagit sig att uppfylla gentemot kreditgivare skall istället engångskostnaden jämnt fördelas över de fyra kvartalen 2009, d v s med ett belopp om cirka 17.514 Tkr i vart och ett av kvartalsboksluten för kvartal 1 – 4 under 2009.

Åtgärderna bedöms, tillsammans med övriga och tidigare beslutade kostnadssänkande och strukturella åtgärder, medföra kostnadssänkningar på cirka 130 Mkr på årsbasis. Kostnadssänkningarna kommer att uppnås successivt under andra halvåret 2009 och nå full effekt under 2010.

Göteborg den 26 mars 2009

Göran Härstedt

För ytterligare information kontakta:
Göran Härstedt, VD och koncernchef i New Wave Group, tel 031-712 89 02
Torsten Jansson, Styrelseordförande i New Wave Group, tel 031-712 89 01