Bokslutskommuniké New Wave Group AB (publ)

JANUARI - DECEMBER 2015

PERIODEN 1 OKTOBER – 31 DECEMBER 2015

• Omsättningen uppgick till 1 405 mkr, vilket var 12 % högre än föregående år (1 260 mkr).
  • Rörelseresultat uppgick till 108,4 (112,2) mkr.
  • Periodens resultat uppgick till 63,3 (91,9) mkr.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,94 (1,38) kr.
  • Kassaflöde från löpande verksamheten uppgick till 375,5 (-54,6) mkr.

PERIODEN 1 JANUARI – 31 DECEMBER 2015

• Omsättningen uppgick till 4 965 mkr, vilket var 16 % högre än föregående år (4 274 mkr).
  • Rörelseresultat uppgick till 255,2 (250,0) mkr.
  • Periodens resultat uppgick till 145,3 (176,9) mkr.
  • Resultat per aktie uppgick till 2,16 (2,66) kr.
  • Kassaflöde från löpande verksamheten uppgick till 129,5 (-284,2) mkr.
  • Nettoskuldsättningsgrad uppgick till 76,8 (76,0) %

VD HAR ORDET

FJÄRDE KVARTALET
Fjärde kvartalet blev betydligt bättre än vad jag trodde. Den extremt varma vintern, eller snarare den uteblivna vintern, gjorde att vi sålde väsentligt färre vinterprodukter än vad vi planerat för. Därmed fanns det en uppenbar risk för en minskad total försäljning, framför allt då vintern var lika varm både i Europa och i Nordamerika. Men istället slog försäljningskanalen profil till med en organisk tillväxt på fantastiska 20 %. Rörelsesegmentet Profil ökade med 18 % och då ska man veta att segmentet hade en ökning på 21 % under fjolårets fjärde kvartal. Totalt ökade försäljningen med 12 % till 1 405 mkr vilket är den högsta försäljningen någonsin på ett kvartal, även om jag hade räknat med ännu mera.

Rörelseresultatet blev strax under förra året, 108,4 mkr mot 112,2 mkr.
Detta beror dels på att vi sålde något mindre än beräknat pga den varma vintern men även av att vi i kvartalet tog en engångskostnad vad gäller Ryssland på 18,4 mkr. Utav dessa påverkade 8,1 mkr rörelseresultatet och 10,3 mkr påverkade finansiella kostnader.
Kvartalets kassaflöde från löpande verksamheten uppgick till 375,5 mkr vilket är det näst högsta i hela vår historia för ett enskilt kvartal.

HELÅRET 2015
Det var till stora delar ett investerings- och lageruppbyggnadsår och en fortsättning av de satsningar som inleddes hösten 2014 för att öka vår tillväxt och förbättra vår servicenivå. Detta har resulterat i att vi 2015 ökade till en försäljning på 4 965 mkr, vilket är all time high. Jag är övertygad om att vi nått en bra bit över 5 miljarder med en mera normal vinter i Europa och/eller Nordamerika. Av våra försäljningskanaler visade profil fantastiska 23 % i tillväxt och detaljhandeln 9 %.

Rörelseresultatet ökade med 5 mkr, trots alla investeringar och marknadssatsningar samt att resultatet belastas med engångskostnader såsom Ryssland och valutakursförluster. Det är också glädjande att vi gick ur helåret med ett positivt kassaflöde från den löpande verksamheten trots att det var ett investeringsår där vi fortsatt byggde upp lagret.

Jag gläds över att vi har en stark balansräkning med en soliditet på 45,9 % efter denna uppbyggnadsfas.

FRAMTID OCH FOKUS
Vi står extremt starka både vad det gäller varumärken, produkter, CSR, kvalitet och service till kund. Med denna vetskap, och att våra kunder/återförsäljare är nöjdare än någonsin, så ser jag väldigt positivt på framtiden då vi ju dessutom redan har en hygglig tillväxttakt. Jag hyser dock en viss oro för att det fortsatt varma vädret och den uteblivna vintern även kan påverka första kvartalet negativt.

Fokus nu blir att få upp vinstnivån och rörelsemarginalen. Den rörelsemarginal som vi haft är helt ok under en tung investeringsfas men nu måste den börja öka. Vår ledning och samtliga dotterbolagschefer är väl medvetna om att vi skall fokusera på detta den närmaste tiden.

Jag är fortsatt mycket positivt inställd framåt och väldigt stolt över det vi just nu presterar.

­TORSTEN JANSSON
Vd och koncernchef

Verkställande direktör Torsten Jansson

Finanschef Lars Jönsson

Informationen i denna rapport är sådan som New Wave ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument.

Informationen lämnades för offentliggörande den 11 februari 2016 klockan 7.00 (CET).