BOKSLUTSRAPPORT för New Wave Group AB (publ) Januari - december 2007

Starkt kvartal för affärsområde Profil – svagt för affärsområde Detalj.

PERIODEN 1 JANUARI – 31 DECEMBER 2007
Omsättningen och resultat ökade för 17:e året i rad.

– Omsättningen ökade med 19 % till 4 194 (3 530) mkr.
– Organisk tillväxt uppgick till 3 %.
– Rörelsemarginalen uppgick till 9,7 (9,8) %.
– Resultatet efter finansnetto förbättrades med 24,8 mkr till 315,0 (290,2) mkr.
– Förvärvade enheter har bidragit med 552 mkr i omsättning och 19,3 mkr i resultat efter finansnetto.
– Resultatet efter skatt förbättrades med 4,1 mkr till 231,3 (227,2) mkr och vinst per aktie uppgår till 3,36 (3,38) kr efter utspädning.

FJÄRDE KVARTALET 2007.
– Omsättningen ökade med 23 % till 1 331 (1 079) mkr.
– Organisk tillväxt uppgick till 4 %.
– Rörelsemarginalen uppgick till 11,4 (15,6) %.
– Resultatet efter finansnetto försämrades med -34,0 mkr till 122,1 (156,1) mkr.
– Förvärvade enheter har bidragit med 210 mkr i omsättning och -4,4 mkr i resultat efter finansnetto.
– Resultatet efter skatt försämrades med -35,1 mkr till 91,2 (126,3) mkr och vinst per aktie till 1,32 (1,90) kr efter utspädning.

VIKTIGA HÄNDELSER UNDER FJÄRDE KVARTALET
– Omsättning och resultat avseende affärsområde Profil fortsätter att öka, och då främst i mellersta Europa.
– Fjärde kvartalet har kraftigt påverkats av en resultatförsämring inom affärsområdet Detalj. Försämringen beror på högre produktionskostnader och försämrad lönsamhet i Orrefors Kosta Boda AB, försämrad lönsamhet i försäljningen gentemot sportfackhandeln, etableringskostnader hänförliga till nya varumärken samt fortsatt svag utveckling av Sagaform och DJ Frantextil.

UTSIKTER FÖR 2008
– Åtgärder vidtas för att öka effektiviteten och lönsamheten samt minska kapitalbindningen i varulager och kundfordringar.
– Effekterna av omstrukturerings programmen i Sagaform och DJ Frantextil beräknas ge positiva effekter.
– Försäljningen till sportfackhandeln förväntas öka.
– Införsäljningsarbetet avseende Cutter & Buck’s produkter i Europa samt New Wave/Clique profilklädeskonceptet i USA går bra och har initierats vid mässor på båda kontinenterna under januari med ett positivt mottagande.
– För 2008 räknar New Wave med fortsatt resultat och omsättningstillväxt för 18:e året i rad.

MÅLSÄTTNINGAR FÖR FRAMTIDEN
– New Wave’s mål är att över en konjunkturcykel uppnå;
- 20-40 % omsättningstillväxt per år, varav 5-10% organisk tillväxt,
- 50% bruttovinstmarginal
- 15% rörelsemarginal

OMSÄTTNINGEN
Januari – december
Omsättningen för 2007 ökade med 19 % till 4 194 (3 530) mkr, av vilket förvärvade enheter stod för 552 mkr. Valutakurserna har haft en negativ påverkan på omsättningen med 10 mkr.

Den organiska tillväxten uppgick till 3%. Tillväxttalen under första halvåret har påverkats av att jämförelsesiffrorna från föregående år inkluderar den höga profilförsäljningen som fotboll-VM i Tyskland medförde samt även föregående års högre omsättning från trading verksamheten. Det tredje kvartalet uppvisade en högre tillväxt takt medan det sista kvartalet påverkades av en svagare utveckling på affärsområde Detalj än vad som förväntats.

Resurser och investeringar har omfördelats för att säkra synergierna samt skapa en stabil och hög framtida tillväxt i det förvärvade bolaget Cutter & Buck. Detta har dock haft en negativ påverkan på den organiska tillväxten under 2007. Omfördelningarna har medfört att marknadsinvesteringarna i övriga länder minskat under 2007 jämfört med planerat. Minskningen har skett till förmån för investeringar i lanseringen av Cutter & Buck i Europa samt Clique/New Wave i USA, vilket ledningen bedömer ska generera tillväxt under 2008 och 2009.

Oktober - december
Omsättningen under fjärde kvartalet ökade med 23 % till 1 331 (1 079) mkr. Förvärvade enheter stod för 210 mkr. Den organiska tillväxten uppgick till 4 % och ökningen är främst hänförlig till affärsområde Profil och regionerna utanför Sverige.

Försäljningen mot sportfackhandeln varit svagare än förväntat i perioden, och försäljningen av s k hård presentreklam på den svenska marknaden i dotterbolagen Sagaform och DJ Frantextil har varit fortsatt svag. Dessa bolag är därför sedan en tid tillbaka föremål för omstrukturering. Även koncernens tryckeriverksamhet i Danmark, Dahetra AS, omstruktureras med försäljningsminskning på kort sikt som följd. En återhämtning av försäljningen förväntas ske under de närmaste kvartalen.

RESULTAT
Januari – december
Resultatet efter finansnetto förbättrades med 24,8 till 315,0 (290,2) mkr. Förvärvade enheter bidrog med 19,3 mkr. Resultatet efter skatt förbättrades med 4,1 mkr till 231,3 (227,1) mkr och vinst per aktie uppgick till 3,36 (3,38) kr efter utspädning.

Bruttovinstmarginalen uppgick till 47,6 (47,9) %. Verksamheten har under årets tre första kvartal uppvisat förbättrade marginaler som ett resultat av centraliserad inköpsverksamhet. Den något lägre bruttovinsten är hänförlig till det fjärde kvartalet som uppvisade en bruttovinst på 47,7 (50,0) %.

Av övriga intäkter om 37,7 mkr är 12,1 mkr hänförligt till försäljning av fastighet som genomfördes under andra kvartalet 2007.

De externa kostnaderna som andel av omsättningen minskade och uppgick till 22,0 ( 22,5 ) %. Kostnaderna för personal som andel av omsättningen har ökat och uppgick till 15,4 (14,8) %. De totalt ökade kostnaderna är främst hänförliga förvärvade enheter samt centrala projekt. Totala kostnader, exklusive förvärvade enheter, ökade med 1,7% under 2007. Avskrivningarna har ökat med 13,8 mkr till 53,9 (40,1) mkr, och ökningen är främst hänförligt till de förvärvade enheterna.

Finansnettot uppgick till -90,8 (-54,6) mkr. Ökningen beror på högre räntor och högre nettoskuld med anledning av Cutter & Buck-förvärvet. Koncernens policy är att ha kort räntebindning, vilket gör att ändrade korträntor får snabbt genomslag i koncernens räntenetto.

Skattesatsen för koncernen uppgick till 26,6 (21,7) %, vilket är hänförligt till en ökad skattebas utanför Sverige och då främst det förvärvade bolaget Cutter & Buck. På grund av det förvärvade bolaget Cutter & Buck förväntas skattesatsen öka något under 2008.

Rörelsemarginalen uppgick till 9,7 (9,8) % och avkastning på sysselsatt kapital till 12,8 (12,9) %.

Oktober - december
Fjärde kvartalets resultat efter finansnetto försämrades med -34,0 till 122,1 (156,1) varav förvärvade enheter belastade resultatet med 4,4 mkr. Resultatförsämringen beror till stor del på en lägre bruttovinst, samt att nystartade verksamheter belastade resultatet med 7,4 mkr. Vidare har den svagare försäljningen mot sportfackhandeln påverkat resultatet negativt.

Bruttovinstmarginalen för perioden uppgick till 47,7 (50,0) %, vilket är i nivå med tidigare kvartal under 2007. Den lägre bruttovinstmarginalen i kvartalet beror delvis på en historiskt mycket bra marginal avseende fjolårets fjärde kvartal, men kvartalet har även en försämrade lönsamhet mot presentfackhandeln. Vidare har högre produktionskostnader i form av höjda energi- och personalkostnader i Orrefors Kosta Boda AB påverkat negativt.

De externa kostnaderna som andel av omsättningen uppgick till 20,6 ( 20,6 ) %. Kostnaderna för personal som andel av omsättningen har ökat och uppgick till 15,4 (13,3) %. Ökningarna i absoluta tal är främst hänförliga till förvärvade enheter, men även centrala projekt har ökat kostnaderna i kvartalet. Åtgärder vidtas för att minska dessa.

Åtgärder vidtas 2008 i syfte att öka effektiviteten och lönsamheten samt minska kapitalbindningen i varulager och kundfordringar. Ledningen bedömer att effekterna av programmet kommer att börja synas från och med det tredje kvartalet 2008.

Avskrivningarna har ökat med 5,5 mkr till 16,7 (11,2) mkr, och ökningen är främst hänförligt till de förvärvade enheterna.

Finansnettot uppgick till -29,4 (-12,4) mkr. Ökningen beror på högre räntor och högre nettoskuld med anledning av Cutter & Buck-förvärvet. Koncernens policy är att ha kort räntebindning, vilket gör att ändrade korträntor får snabbt genomslag i koncernens räntenetto.

Skattesatsen för koncernen uppgick i perioden till 25,3 (19,1) %. Ökningen är främst relaterad till att skattebasen utanför Sverige har ökat.

RAPPORTERING AV SEGMENT
Affärsområdena Profil och Detalj är primära segment. Det är distributionskanalen och inte produkten eller den geografiska marknaden som är utgångspunkt. Många produkter är gemensamma för de båda segmenten med gemensamma varulager och tillgångar, vilket gör en fördelning av avskrivningar och finansnetto svår. New Wave har därför valt att presentera resultatet för de båda affärsområdena på EBITDA-nivå (Earning Before Interest, Tax and Depreciation), dvs rörelseresultatet justerat för avskrivningar.

AFFÄRSOMRÅDE PROFIL
För perioden januari-december ökade omsättningen med 15 % till 2 473 (2 146) mkr och resultatet (EBITDA) förbättrades med 97,9 mkr till 385,8 (287,9) mkr. Förvärvade enheter bidrog med 249 mkr i omsättning och 42,1 mkr i resultat (EBITDA). För perioden oktober-december ökade omsättningen med 21 % till 788 (662) mkr och resultatet (EBITDA) förbättrades med 23,8 mkr till 139,1 (115,3) mkr. Förvärvade enheter bidrog med 99 mkr i omsättning och 13,8 mkr i resultat (EBITDA). Omsättning- och resultat förbättring för kvartal samt helår är främst relaterat till regionerna utanför Sverige.

AFFÄRSOMRÅDE DETALJHANDEL
För perioden januari-december ökade omsättningen med 24 % till 1 721 (1 385) mkr men resultatet (EBITDA) försämrades med 23,1 mkr till 73,9 (97,0) mkr. Förvärvade enheter bidrog med 303 mkr i omsättning och -2,2 mkr i resultat. För perioden oktober-december ökade omsättningen med 30 % till 543 (417) mkr men resultatet (EBITDA) försämrades med 35,4 mkr till 29,0 (64,4) mkr. Förvärvade enheter bidrog med 111 mkr och -2,9 mkr i resultat. Resultatförsämringen i kvartalet är hänförligt till högre produktionskostnader i form av energi och personal i Orrefors Kosta Boda AB, nyetableringar av varumärken samt Sagaform och DJ Frantextil.

INKÖP
New Wave har inköpskontor i Bangladesh, Vietnam och Kina och från och med fjärde kvartalet även ett inköpskontor i Bangalore, södra Indien. För närvarande arbetar cirka 160 personer med inköp. Koncernen har under året lagt resurser på att förstärka kompetens, system för uppföljning av kvalitet och miljö av både produkter och leverantörer. Strategin innebär ökad hastighet i inköpsarbetet och minskade kostnader. Arbetet kommer att fortsätta under 2008.

GEOGRAFISK FÖRDELNING
Tabell för omsättning i regionerna Norden, Mellan-Europa, Södra Europa, USA och övriga länder redovisas på sidan 7.

New Wave har en stark ställning på den nordiska marknaden. Framtida tillväxt förväntas genereras i resten av Europa där marknadsandelarna är små.

Omsättningstillväxten under 2007 visar på tillväxt främst i Mellan-Europa, och då främst inom affärsområdet Profil. Södra Europa har påverkats av lägre omsättning från tradingverksamheten medan affärsområde Profil fortsätter att öka.

Försäljningsökningen på den amerikanska marknaden är främst hänförlig till det förvärvade bolaget Cutter & Buck. Omsättning i USA uppgick till 689 (167) mkr.

Ökningen på övriga marknader är främst hänförlig till Ryssland och Kina.

INTEGRERING AV FÖRVÄRV
Den 8 juni förvärvades Cutter & Buck Inc. som var noterat på den amerikanska börsen NASDAQ. Bolaget är en ledande aktör inom exklusiva golf- och sportkläder i USA. Cutter & Buck Inc. utvecklar, designar och marknadsför exklusiva golf- och sportkläder under varumärkena “Cutter & Buck” “ANNIKA” och “CBUK”. Produkter säljs primärt till golf- och sportfackhandeln, profilåterförsäljare samt internationella distributörer och licenstagare. Dessutom finns försäljning direkt till konsument genom postorder och e-handel via det helägda dotterbolaget Cutter & Buck Inc. Direct LLC. Cutter & Buck’s produkter kännetecknas av hög kvalitet, distinkt och komfortabel design. Bolaget har ett nära samarbete med Annika Sörenstam genom varumärket ANNIKA.

Sammanslagningen av New Wave Group AB och Cutter & Buck Inc. respektive verksamheter kommer att ge den amerikanska marknaden ett bredare produktutbud och ett exklusivt varumärke inom golf- och sportkläder för distribution i Europa. Endast en mindre del av Cutter & Bucks omsättning sker utanför USA, vilket ger
distributionssynergier genom New Waves distributionsnät i Europa och Cutter & Bucks distributionsnät i USA. Synergier förväntas också inom inköp och produktutveckling där inköpen kommer att integreras med New Waves inköpskontor i Asien. Integreringsarbetet utvecklas enligt plan. Det beräknas dock ta något längre tid än beräknat innan integrations- och synergieffekter ger synbart finansiellt resultat.

51% av aktierna i Texet Poland Sp z.o.o. förvärvades den 1 juli för 186 teur. Bolaget omsatte 2,4 meur 2006. New Wave har en option att förvärva resterande 49%. Bolaget har utvecklats mycket väl och integrationen går enligt plan.

NYETABLERINGAR
För att ytterligare förstärka ställningen i sportbranschen har New Wave-koncernen samlat alla sportvarumärken i ett och samma bolag, New Wave Sports AB. Det nya sportbolaget kommer att ha huvudkontor i Borås och distributionen kommer att ske från ett nybyggt centralt lager i Ulricehamn. Synergier inom ekonomi, administration, kundtjänst och logistik kommer härmed att uppnås. Den nya organisationen avses träda i kraft successivt under sommar-höst 2008.

Införsäljningsarbetet av varumärkena New Wave och Clique i USA och Cutter & Buck i Europa går enligt plan och har mottagits positivt på respektive marknad. New Wave och Clique kommer att lagerläggas och distribueras i USA som planerat under våren 2008. På motsvarande sätt kommer varumärket Cutter & Buck lanseras i Europa via New Waves distributionskanaler våren 2008. Lanseringarna kommer att ske via separata säljkårer, men marknadssynergier kommer att uppnås genom befintliga distributionskanaler både i USA och Europa. Ovanstående marknadssatsningar kommer att kräva ökad kapitalbindning i varulager i både USA och Europa med början av 2008. Även kostnaderna för marknadsföring kommer till viss del att öka under de första kvartalen 2008.

Säsongen 08/09 lanserar Craft en ny alpin kollektion. Kollektionen är baserad på fart, position, prestation och rörelsefrihet.

Varumärket Orrefors och Kosta Boda har etablerat ytterligare 2 butiker i Kina och New Wave har nu sammanlagt 7 butiker i landet.

New Wave har tecknat ett nytt licens avtal med Speedo för distribution av sortimentet i Sverige, Danmark och Norge.

KAPITALBINDNING
Kapitalbindningen av varor ökade under perioden med 343 mkr till 1 862 (1 519) mkr varav Cutter & Buck bidrog med 242 mkr. Motsvarande ökning föregående år var 52 mkr. Kundfordringarna ökade med 138 mkr till 883 (745) mkr varav Cutter & Buck bidrog med 85 mkr.

INVESTERINGAR, FINANSIERING OCH LIKVIDITET
Koncernens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 87,8 (281,3) mkr och efter investeringar till -1 083 ( 283 ) mkr. Koncernens kassapåverkande nettoinvesteringar uppgick under januari–december 2007 till -1 170 (-49) mkr. Nettoskulden ökade med 1 041 mkr under januari-september och uppgick till 2 357 (1 316) mkr. Koncernen hade cirka 3 300 mkr i kreditramar den 31 december 2007.

PERSONAL OCH ORGANISATION
Antalet årsanställda uppgick till 2 350 (2 161) personer varav 43 % var kvinnor och 57 % var män. Av antalet anställda är 914 personer inom produktion. Den produktion som finns inom New Wave är hänförlig till Orrefors Kosta Boda, Seger, Dahetra, Toppoint och Cutter & Buck (brodyr).

TECKNINGSOPTIONER I NEW WAVE GROUP AB
New Wave har två program för teckningsoptioner utestående. Det ena löper till och med juni 2008 och rör 1 500 000 optionsrätter med ett lösenpris om 73,10 kr. Optionerna tecknades i juni 2005 med en premie om 9 kr per styck.

Det andra gavs ut under juli 2007 och omfattar 2 000 000 optionsrätter som löper tom juni 2010 med ett lösenpris om 102,50. Optionerna tecknades med en premie om 7 kr per styck.

UTSIKTERNA FÖR 2008
Fokus ligger fortsatt på att förbättra lönsamheten för nyetableringar, koncentrera inköpen och integrera tidigare förvärv samt fortsatt expansion av koncept på nya marknader.

Effekterna av omstruktureringsprogrammen i Sagaform och DJ Frantextil beräknas ge positiva effekter. Lika så åtgärderna för att öka effektiviteten och lönsamheten samt minska kapitalbindningen i varulager och kundfordringar.

Försäljningen till sportfackhandeln förväntas öka på grund av det nya licensavtalet med Speedo samt att EM i fotboll arrangeras under 2008. Craft står inför genombrott på flera utländska marknader. Koncernens satsning att bilda ett gemensamt bolag riktat mot sportfackhandeln förväntas öka försäljningen av samtliga sportvarumärken.

För 2008 räknar New Wave med resultat och omsättningsökning för 18:e året i rad.

MODERBOLAGET
Försäljningen uppgick till 87 (62) mkr. Resultatet efter finansiella poster uppgick till 81,5 (5,8) mkr. Nettoupplåningen uppgick till 1 611 mkr varav 541 mkr avser finansiering till dotterbolag. Nettoinvesteringarna uppgick till 1 123 (100 ) mkr, av vilken merparten hänför sig till förvärvet av Cutter & Buck. Balansomslutningen uppgår till 3 041 (2 029) mkr och det egna kapitalet till 853 (744) mkr.

RISKER OCH RISKKONTROLL
New Wave är, med den internationella verksamheten, löpande utsatt för olika finansiella risker. De finansiella riskerna är valuta-, upplånings- och ränterisker samt likviditets och kreditrisker. För att minimera dessa riskers påverkan på resultatet har koncernen en finanspolicy för hantering av dessa. För en utförligare beskrivning av koncernens hantering av risker hänvisas till årsredovisningen 2006; www.nwg.se. De redovisade riskerna bedöms i allt väsentligt vara oförändrade.

REDOVISNINGSPRINCIPER
Denna rapport är upprättad enligt IAS 34 Delårsrapportering och Årsredovisningslagen samt enligt redovisningsrådet RR 32 vad gäller moderbolaget. Tillämpade redovisningsprinciper överrensstämmer med vad som framgår av Årsredovisningen för 2006.

ÅRSTÄMMA
Årsstämman äger rum den 20 maj klockan 10.00 på huvudkontoret i Göteborg. Årsredovisningen beräknas finnas tillgänglig för aktieägarna den 5 maj på bolagets huvudkontor.

UTDELNING
Målen för New Wave-koncernen är att möjliggöra en fortsatt god tillväxt samt att ha en beredskap för framtida affärsmöjligheter. Målsättningen är att dela ut 30% av koncernens nettoresultat över en konjunkturcykel. Styrelsen har beslutat att föreslå årstämman en utdelning om 1 ( 1 ) krona per aktie, motsvarande 66,3 (66,3) mkr. Förslaget motsvarar 29% av nettoresultatet.

NOMINERINGSKOMMITTE
Sammansättningen av nomineringskommitten inför styrelsevalet på årstämman är:
• Torsten Jansson, styrelseordförande och största aktieägare
• Arne Lööw, representant för Fjärde AP fonden
• Anders Algotsson, representant för AFA Försäkringar

KALENDARIUM
• 21 april 2008, delårsrapport för första kvartalet
• 20 maj 2008, årsstämma 2008
• 26 augusti 2008, delårsrapport för andra kvartalet

Göteborg den 20 februari 2008
Styrelsen och Verkställande direktör

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION
KONTAKTA:
Verkställande direktör Göran Härstedt
E-post: goran.harstedt@nwg.se

Finanschef Lars Jönsson

Affärsutvecklingschef/IR Anna Ljungdahl
E-post: anna.ljungdahl@nwg.se

Informationen i denna kvartalsrapport är sådan som New Wave ska offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 20 februari 2008 klockan 7.00 (CET).