Delårsrapport för New Wave Group AB (publ) -  JANUARI–JUNI 2013

PERIODEN 1 APRIL – 30 JUNI 2013

• Omsättningen uppgick till 995 mkr, vilket var 80 mkr lägre än föregående år (1 075 mkr).
  • Rörelseresultat uppgick till 70,2 (58,7) mkr.
  • Resultat efter skatt uppgick till 38,9 (33,3) mkr.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,60 (0,50) kr.
  • Kassaflöde från löpande verksamheten uppgick till 41,8 (132,8) mkr.

PERIODEN 1 JANUARI – 30 JUNI 2013

• Omsättningen uppgick till 1 873 mkr, vilket var 177 mkr lägre än föregående år (2 050 mkr).
  • Rörelseresultat uppgick till 86,3 (61,3) mkr.
  • Resultat efter skatt uppgick till 39,0 (25,1) mkr.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,60 (0,38) kr.
  • Kassaflöde från löpande verksamheten uppgick till 147,9 (177,8) mkr.
  • Nettoskuldsättningsgrad uppgick till 73,3 (83,4) %.

VD ord

MARKNAD OCH FÖRSÄLJNING
Marknaden var fortsatt tuff under andra kvartalet och vi ser fortsatt ingen vändning i Europa – och inte heller på våra största marknader såsom Sverige och Norge. Enda geografiska området som känns stabilt och som kan vara på väg uppåt är USA. Samtidigt har vi under kvartalet förlorat en del försäljning då vi haft för lågt varulager på bla t-shirt och piké.

RESULTAT
Vi har god kostnadskontroll. Detta tillsammans med att Orrefors Kosta Boda fortsätter att förbättras gör att vi klarar ett hyggligt resultat. Dock ett resultat som jag ändå är långt ifrån nöjd med. Flera av våra bolag och varumärken anser jag underpresterar även om marknaden är osäker. Vi kommer under hösten att fortsätta fokusera på förbättringsarbete i dessa bolag och det kan bli aktuellt med strukturella förändringar och omorganisationer bland dotterbolagen.

KASSAFLÖDE OCH KAPITALBINDNING
Kassaflödet är under fortsatt god kontroll. Tyvärr har vi dock för låga lager av vissa basartiklar och kommer därför att öka varulagren inom profil de kommande kvartalen.

FRAMTID
Vi räknar med en fortsatt tuff och besvärlig marknad under kvartal tre och kanske under hela året. Vi har inte sett några tecken på någon vändning under årets första halvår utan snarare i så fall en viss försämring. Under första halvåret har vi enträget arbetat på med att prioritera resultat och ytterligare förstärkning av balansräkningen. Vi kommer dock under resterande delen av året att öka sälj- och marknadsföringsinsatserna. Även om detta kan ge något sämre resultat under kommande kvartal är vi övertygade om att det är rätt för framtiden.

Verkställande direktör Torsten Jansson

Finanschef Lars Jönsson

Informationen i denna rapport är sådan som New Wave ska offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 22 augusti 2013 klockan 7.00 (CET).