Delårsrapport för New Wave Group AB (publ) Januari – mars 2011

Perioden 1 januari – 31 mars 2011

• Omsättningen uppgick till 928 mkr, vilket var 8 % bättre än föregående år i lokala valutor och 1 % bättre i SEK (915 mkr).
  • Rörelseresultat uppgick till 17,7 (16,9) mkr.
  • Resultat efter skatt uppgick till 5,7 (7,6) mkr.
  • Resultat per aktie uppgick till  0,08 (0,11) kr.
  • Kassaflöde från löpande verksamheten uppgick till -142,6 (65,4) mkr.
  • Soliditeten uppgick till 44,0 (41,5) %.
  • Nettoskuldsättningsgrad uppgick till 81,1 (93,8) %.

UTSIKTER FÖR 2011
För 2011  förväntar vi oss en högre omsättning och ett bättre resultat än 2010 års utfall.

Kommentar från VD
Totalt sett har året börjat ungefär som våra förväntningar. Vi hade möjligen hoppats på en något bättre försäljning inom Sport & Fritid. Där fick vi sannolikt negativt tillbaka lite av den extremt bra vinterförsäljningen vi hade i föregående kvartal - så när det sedan blev en lång vinter kom inte vårförsäljningen igång. Resultatminskningen inom Sport & Fritid var väntad då vi också gjorde stora marknadssatsningar under kvartalet med Craft; bla skid VM i Oslo samt cykelstallet Leopard - så på helåret känner jag mig trygg med en bra utveckling inom affärsområdet. Affärsområde Profil går starkt och har en god utveckling. Varulagret börjar nu nå de nivåer vi vill ha och leveranssituationen börjar bli bättre igen. Vi bedömer att profil kommer att få ett starkt år. Utmaningen är fortsatt Gåvor & Heminredning och då främst Orrefors Kosta Boda AB, där vi utreder fortsatta åtgärder för att nå en acceptabel resultatförbättring.

Sammantaget tror jag 2011 blir ett bra år även om detaljhandeln generellt känns något svagare nu än tidigare.

Vill du se vad jag gör på fritiden? Då kan jag rekommendera att du köper kokboken –
”Skaldjur med Torsten Jansson” – som koncernens förlag just givit ut !

Torsten Jansson

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION KONTAKTA:

Verkställande direktör Torsten Jansson
Telefon: 031–712 89 01
E-post: torsten.jansson@nwg.se

Finanschef Lars Jönsson
Telefon: 031–712 89 12

E-post: lars.jonsson@nwg.se

Informationen i denna rapport är sådan som New Wave ska offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 27 april 2011 klockan 7.00 (CET).