Delårsrapport för New Wave Group AB (publ) JULI - SEPTEMBER 2010

Perioden 1 juli – 30 september 2010

”Tillväxten 9 % i lokala valutor”
–   Omsättningen uppgick till 1 061 mkr, vilket var 9 % bättre än föregående år i lokala valutor och 6 % bättre i SEK (1 002 mkr).
–   Resultat efter skatt förbättrades med 36,2 mkr (188 %) och uppgick till 55,5 (19,3) mkr.
–   Resultat per aktie uppgick till  0,83 (0,29) kr.
–   Kassaflöde från löpande verksamheten uppgick till -41,5 (141,3) mkr.
–   Soliditeten uppgick till 42,4 (36,7) %.
–   Nettoskuldsättningsgrad uppgick till 87,9 (127,0) %.

Perioden 1 januari – 30 september 2010
–   Omsättningen uppgick till 3 041 mkr, vilket var 6 % bättre än föregående år i lokala valutor och 1 % bättre i SEK (3 005) mkr.
–   Resultat efter skatt förbättrades med 96,0 mkr (362 %) och uppgick till 122,5 (26,5) mkr.
–   Resultat per aktie uppgick till 1,84 (0,39) kr.
–   Kassaflöde från löpande verksamheten uppgick 141,4 (376,0)  mkr.

Händelser efter kvartalets utgång
–   Orrefors och Karl Lagerfeld inleder designsamarbete. Första kollektionen kommer att lanseras under våren 2011 under namnet: Orrefors by Karl Lagerfeld

UTSIKTER FÖR 2010
Tillväxten i tredje kvartalet var över förväntan trots fortsatt varubrist i vissa delar av profillagret. Vi ser en förbättring på flertalet av våra större marknader, men främst i USA. För 2010  förväntar vi oss en högre omsättning och ett bättre resultat än 2009 års utfall.

Kommentar från VD

Tredje kvartalet har nu passerat och jag känner mig mer och mer nöjd med utvecklingen. En försäljningstillväxt med 9 % och en rörelsemarginal på 8 % under kvartalet känns helt okey, särskilt med vetskapen om att både försäljningen och bruttovinsten fortsatt lider av varubrist inom profil, främst profilkläder och yrkeskläder.

Trots hårt arbete har vi ännu inte lyckats fylla på lagret nämnvärt under tredje kvartalet. Vi får hem relativt många varor till fjärde kvartalet så situationen kommer att förbättras även om det naturligtvis varit roligare att gå in i ett kvartal som ska vara årets säljmässigt bästa kvartal med fulla lager. De längre ledtiderna i Asien i kombination med vår stora lagersänkning under 2009 har tyvärr inneburit både missad försäljning och lägre bruttovinst under 2010. Det blir bättre för varje kvartal men har tagit betydligt längre tid än vad vi trodde. Utvecklingen går trots allt framåt och vi stärker våra positioner och förbättrar vår organisation löpande.

Jag är stolt över utvecklingen och över det fantastiska arbete som många medarbetare utför. Nu är det bara att kämpa på - och göra allt vi kan för att leverera ett bra fjärde kvartal och därmed ett hyggligt helår. Jag är dessutom optimistisk inför 2011 då vi verkligen kan lägga allt fokus på sälj- och tillväxt.

Verkställande direktör Torsten Jansson
E-post:
torsten.jansson@nwg.se

Finanschef Lars Jönsson
E-post:
lars.jonsson@nwg.se

Informationen i denna rapport är sådan som New Wave ska offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 12 november 2010 klockan 7.00 (CET).