Delårsrapport för New Wave Group AB (publ) Q2 JANUARI – JUNI 2010

Perioden 1 april – 30 juni 2010

”Tillväxten 9 % i lokala valutor”

–   Omsättningen uppgick till 1 065 mkr, vilket var 9 % bättre än föregående år i lokala valutor och 4 % bättre i SEK (1 023 mkr).
–   Resultat före skatt uppgick till 82,8 (82,6) mkr.
–   Resultat efter skatt uppgick till 59,4 (60,5) mkr.
–   Resultat per aktie uppgick till  0,90 (0,91) kr.
–   Kassaflöde från löpande verksamheten uppgick till 117 (373) mkr.
–   Soliditeten uppgick till 42,4 (35,8) %.
–   Nettoskuldsättningsgrad uppgick till 86,7 (129,7) %.

Perioden 1 januari – 30 juni 2010

–   Omsättningen uppgick till 1 981 mkr, vilket var 5 % bättre än föregående år i lokala valutor och 1 % lägre i SEK (2 002 mkr).
–   Resultat före skatt uppgick till 93,1 (9,8) mkr.
–   Resultat efter skatt förbättrades med 59,8 mkr och uppgick till 67,0 (7,2) mkr.
–   Resultat per aktie uppgick till 1,01 (0,11) kr.
–   Kassaflöde från löpande verksamheten uppgick 183 (235)  mkr.

UTSIKTER FÖR 2010

Återhämtning fortsätter och tillväxten i andra kvartalet var över förväntan trots viss varubrist. Det är främst den svenska och amerikanska marknaden som förbättras. Kommande kvartal förväntas vara relativt starka då vi förväntar oss en bättre lagersituation. För 2010  förväntar vi oss en högre omsättning och ett bättre resultat än 2009 års utfall.

Kommentar från VD

Nu har vi passerat andra kvartalet 2010 och jag känner mig allt tryggare och ännu mera optimistisk om resterande 2010 och framåt! Det är otroligt skönt att vi vänt försäljningen, 9 % tillväxt exkl valutaförändringar är jag mycket nöjd med. Speciellt då vi även under andra kvartalet led av viss varubrist.

Även bruttovinsten blev i viss mån lidande pga varubristen då vi försökt kompensera och ersätta våra kunder med dyrare alternativvaror. Bruttovinsten påverkades även negativt av att vi haft mer handel mellan våra dotterbolag och lagerställen vilket givet högre fraktkostnader.

Så resultatet i andra kvartalet är jag, efter omständigheterna, nöjd med – men det kunde – och skall framåt bli betydligt bättre. Vi har nu en stark balansräkning som överstiger våra mål både vad gäller soliditet, nettoskuldsättningsgrad m m och det känns som en angenäm situation framåt.

Då varubristen inte kommer att slå lika hårt under tredje kvartalet, och sannolikt inte alls under fjärde kvartalet , tror jag på ett bra resultat för andra halvåret och för helåret 2010. Fokus för mig som VD blir på att öka rörelsemarginalen, slå vakt om organisk tillväxt och sedan expansion. Men jag kommer framåt alltid att ha ena ögats fokus på kassaflödet och balansräkningen!

Till skillnad från förra året har jag i år unnat mig några dagars vila och semester – men nu blir det full fart igen!

Kommentarer till periodens utfall

SAMMANFATTNING AV KVARTALET APRIL - JUNI

Återhämtningen fortsätter och försäljningen visar åter på tillväxt. Försäljningen exklusive valutaförändringar ökade med 9 %, vilket främst är hänförligt till den svenska och amerikanska marknaden. Utav våra försäljningsmässigt större varumärken var Cutter & Bucks försäljning kraftigt bättre än föregående år medan Craft och Orrefors Kosta Boda var i nivå med fjolåret. Båda försäljningskanalerna visar tillväxt men aktiviteten är fortfarande högre inom detaljhandeln än för profil.

Bruttovinsten var lägre än föregående år. Den lägre marginalen beror dels på mixen av kunder och länder, men även att det funnits varubrist i vissa segment inom profilen. Bruttovinsten påverkades även negativt av att vi haft mer handel mellan våra dotterbolag och lagerställen vilket givet högre fraktkostnader. Externa kostnader är högre pga ökade försäljningsomkostnader medan vidtagna besparingsåtgärder inom personal ger lägre kostnader än föregående år.

Resultat före skatt är i nivå med föregående år, där fjolåret dock innehåller engångsintäkter i form av reavinster på 16,4 mkr.

Förändringen i rörelsekapitalet är fortsatt positiv. Kassaflödet från löpande verksamheten uppgår till 117 (373) mkr där fjolåret var det första kvartalet då våra åtgärder med att minska varulagret gav resultat. Varulagret uppgår till 1 579 mkr och har minskat med 46 mkr sedan årsskiftet och med 502 mkr sedan 30 juni 2009. Vi har med det förbättrade kassaflödet minskat vår nettoskuldsättning under kvartalet med ytterligare 54 mkr och på rullande tolv månader med 730 mkr. Nettoskulden uppgår till 1 622 (2 352) mkr och skuldsättningsgraden uppgick till 86,7 (129,7) %.

APRIL – JUNI

Omsättningen

Omsättningen uppgick till 1 065 (1 023) mkr, vilket var 4 % bättre än föregående år. Valutakurserna påverkade omsättningen negativt med 53 mkr och omsättningen i lokal valuta ökade med 9 %.

Affärsområde Profil minskade sin omsättning med 2 %. Profilmarknaden har fortsatt sin återhämtning. Det är främst på den svenska marknaden som vi ser en förbättring medan vi har en fortsatt svag utveckling i Europa. Sport & Fritid ökade omsättningen med 9 %. Cutter & Buck har en kraftig tillväxt inom båda försäljningskanalerna. Crafts försäljning var i nivå med föregående år. Gåvor & Heminredning ökade sin omsättning med 10 %. Den högre omsättningen under kvartalet är hänförlig till nyetableringen av Kosta Boda Art Hotel, som öppnades i juni 2009. Exklusive nyetableringen var det en minskning som är hänförbar till lägre profilförsäljning hos Sagaform.

Omsättningen i Norden ökade med 6 %, vilket är hänförligt till den svenska marknaden.  Mellaneuropas omsättning var 8 % lägre än föregående år och minskningen är främst relaterad till Tyskland och valutakursförändringar. Södra Europa minskade med 14 % och det är främst den italienska och spanska marknaden som varit svag men även här har valutakursförändringar påverkat försäljningen negativt. Nordamerikas omsättning ökade med 23 %, trots en negativ valutaeffekt med ca 4 %.

Bruttovinst

Bruttovinstmarginalen uppgick till 47,1 (49,2) %. Den lägre marginalen beror dels på förändrad mix av kunder och länder samt att varubrist har funnits i vissa segment inom profillagret. Varubristen har resulterat i att vi försökt kompensera och ersätta våra kunder med ersättningsvaror som varit dyrare i inköp samt att fraktkostnaderna ökat.

Övriga rörelseintäkter och övriga kostnader

Övriga rörelseintäkter minskade med 16,9 mkr till 5,1 (22,0) mkr. Minskningen beror på fjolårets reavinster i samband med försäljning av Orrefors glassamlingar samt fastig­heter på 16,4 mkr. Övriga rörelseintäkter är därutöver främst hänförliga till rörelsens valutavinster och ska ställas mot resultatraden ”Övriga kostnader” där främst rörelsens valutaförluster redovisas. Övriga kostnader minskade med 7,2 mkr och uppgick till -1,5 (-8,7) mkr. Nettot av ovan poster, exklusive nämnda reavinster, uppgick till 3,6 (-3,1) mkr och det förbättrade nettoresultatet beror främst på lägre reaförluster.

Kostnader och avskrivningar

Externa kostnader ökade med 10,5 mkr och uppgick till -230,6 (-220,1) mkr, vilket är hänförbart till högre försäljningsomkostnader.

Kostnaderna för personal uppgick till -171,7 mkr vilket är 11,1 mkr lägre än föregående år (-182,8 mkr). De lägre kostnaderna beror på färre antal anställda.

Valutakurserna har påverkat kostnaderna positivt med 18 mkr.

Avskrivningarna uppgick till -15,1 (-19,0) mkr.

Rörelemarginalen uppgick till 8,3 (9,3) %. Den lägre marginalen är hänförbar till fjolårets reavinster på 16,4 mkr.

Finansnetto och skatter

Finansnettot uppgick till -5,1 (-12,8) mkr. Minskningen beror främst på minskad nettoskuld. Koncernens policy är att ha kort räntebindning, vilket gör att ändrade korträntor snabbt får genomslag i koncernens räntenetto.

Skattekostnaden i absoluta tal uppgick till -23,4 (-22,1) mkr och skattesatsen uppgick till 28,3 (26,8) %.

Resultat

Resultat efter skatt uppgick till 59,4 (60,5) mkr och var således i nivå med föregående år. Resultat per aktie uppgick till 0,90 (0,91) kr. Föregående års resultat inkluderar reavinster om 12,1 mkr efter skatt.

JANUARI – JUNI

Omsättningen

Omsättningen uppgick till 1 981 (2 002) mkr, vilket var 1 % lägre än föregående år. Valutakurserna påverkade omsättningen negativt med 119 mkr, vilket innebär att försäljningen exklusive valutakursförändringar var 5 % bättre än fjolåret.

Affärsområde Profil minskade sin omsättning med 5 %. Profilmarknaden har återhämtat sig något och då främst i Sverige men är fortfarande svag i Europa. Sport & Fritid är i nivå med föregående år. Cutter & Buck och den amerikanska marknaden visar på tillväxt och en klar förbättring mot fjolåret. Craft ökade sin försäljning och då främst i Sverige och Norge. Gåvor & Heminredning ökade sin omsättning med 9 %. Den ökade omsättningen är hänförlig till nyetableringen av Kosta Boda Art Hotel, som öppnades i juni 2009. Exklusive nyetableringen var det en minskning som är hänförbar till lägre försäljning på Orrefors Kosta Bodas exportmarknader och då främst i Grekland samt Sagaforms profilförsäljning.

Omsättningen i Norden ökade med 4 %, vilket är hänförligt till Sverige och Norge. Mellaneuropas omsättning var 9 % lägre än föregående år och minskningen är främst relaterad till Tyskland och valutakursförändringar. Södra Europa minskade med 15 % och det är främst de italienska och spanska marknaderna som varit svaga men även här har valutakursförändringar påverkat försäljningen negativt. Nordamerikas omsättning ökade med 4 %, trots en negativ valutaeffekt med ca 10 %.

Bruttovinst

Bruttovinstmarginalen uppgick till 47,4 (47,7) %. Föregående års bruttovinst påverkades dock negativt med 25 mkr (1,2 %) pga omstruktureringskostnader. Den lägre marginalen beror på mix av kunder och länder samt dyrare ersättningsvaror och högre fraktkostnader då varubrist funnits inom vissa segment av profilvarulagret.

Övriga rörelseintäkter och övriga kostnader

Övriga rörelseintäkter minskade med 34,6 mkr till 10,2 (44,8) mkr. Minskningen beror bla på fjolårets reavinster i samband med försäljning av Orrefors glassamlingar samt fastigheter på 16,4 mkr. Resterande övriga rörelseintäkter är främst hänförliga till rörelsens valutavinster och ska ställas mot resultatraden ”Övriga kostnader” där främst rörelsens valutaförluster redovisas. Övriga kostnader minskade med 17,9 mkr och uppgick till -5,4 (-23,3) mkr. Nettot av ovan poster, exklusive ovan nämnda reavinst, uppgick till 4,8 (5,1) mkr.

Kostnader och avskrivningar

De externa kostnaderna minskade med 16,8 mkr och uppgick till -471,0 (-487,8) mkr. De lägre kostnaderna beror på besparingar samt fjolårets omstruktureringskostnader på 7,1 mkr.

Kostnaderna för personal uppgick till -338,7 mkr vilket är 75,3 mkr lägre än föregående år (-414,0 mkr). De lägre kostnaderna beror på färre antal anställda samt föregående års omstruktureringskostnader på 45,1 mkr.

Valutakurserna har påverkat kostnaderna positivt med 47 mkr.

Avskrivningarna uppgick till -30,0 (-37,5) mkr.

Rörelsemarginalen uppgick till 5,3 (1,9) %, där förbättringen främst beror på besparingar samt att föregående år inkluderar omstruktureringskostnader.

Finansnetto och skatter

Finansnettot uppgick till -11,7 (-28,3) mkr. Minskningen beror främst på minskad nettoskuld men även lägre räntenivåer. Koncernens policy är att ha kort räntebindning, vilket gör att ändrade korträntor snabbt får genomslag i koncernens räntenetto.

Skattekostnaden i absoluta tal uppgick till -26,1 (-2,6) mkr och skattesatsen uppgick till 28,0 (26,5) %.

Resultat

Resultat efter skatt förbättrades med 59,8 mkr till 67,0 (7,2) mkr och resultat per aktie uppgick till 1,01 (0,11) kr. Föregående års resultat belastades med engångsposter om totalt 44,1 mkr (nettot av omstruktureringskostnader och reavinster).

RAPPORTERING AV AFFÄRSOMRÅDEN

New Wave Group AB delar upp sin verksamhet i affärsområdena Profil, Sport & Fritid samt Gåvor & Heminredning. Koncernen följer områdets och varumärkenas försäljning samt resultat (EBITDA). Rörelsesegmenten bygger på koncernens operativa styrning.

Profil

Omsättningen för perioden april-juni minskade med 2 % till 483 (490) mkr och resultatet (EBITDA) förbättrades med 0,9 mkr till 77,3 (76,4) mkr. Den lägre omsättningen beror på valutakursförändringar samt en svag profilmarknad i södra Europa. Norden och främst Sverige klarar sig bättre och visar tillväxt. I Mellaneuropa har Tyskland en svag utveckling medan övriga länder i området visar på en stabilare marknad och är i nivå med föregående år exklusive valutakursförändringar. Resultatförbättringen är relaterad till besparingar.

Omsättningen för perioden januari-juni minskade med 5 % till 881 (927) mkr och resultatet (EBITDA) försämrades med 11,3 mkr till 91,0 (102,3) mkr. Den lägre omsättningen beror på valutakursförändringar samt en svag profilmarknad i södra Europa. I Mellaneuropa har Tyskland en svag utveckling medan övriga länder i området visar på en stabilare marknad och är i nivå med föregående år exklusive valutakursförändringar. Norden och då främst Sverige och Norge klarar sig bättre och visar tillväxt. Resultatförsämringen är relaterad till den lägre försäljningsvolymen.

Sport & Fritid

För perioden april-juni ökade omsättningen med 9 % till 404 (370) mkr och resultatet (EBITDA) förbättrades med 1,9 mkr till 30,1 (28,2) mkr. Den ökande omsättningen är relaterad till den amerikanska marknaden och Cutter & Buck. Bolaget visar en kraftig tillväxt inom båda försäljningskanalerna och därtill har fjolårets omstrukturerings­åtgärder fått genomslag i resultatet. Crafts försäljning är i nivå med föregående år med en svag ökning i de flesta länder medan de har en minskad omsättning i Danmark. Resultatförbättringen är relaterad till högre omsättning men lägre bruttomarginaler samt högre försäljningsomkostnader.

Omsättningen för perioden januari-juni var i nivå med föregående år, 784 (785) mkr och resultatet (EBITDA) förbättrades med 23,6 mkr till 70,5 (46,9) mkr. Affärsområdet har en tillväxt i varumärkena Cutter & Buck samt Craft men minskar i övriga varumärken. Resultatförbättringen är relaterad till bättre vinstmarginaler främst på den amerikanska marknaden, där fjolårets besparingsåtgärder ger ett bra resultat. Fjolårets resultat inkluderar omstruktureringskostnader på 7,1 mkr.

Gåvor & Heminredning

Omsättningen för perioden april-juni ökade med 10 % till 179 (162) mkr och resultatet (EBITDA) försämrades med 14,2 mkr till -4,4 (9,8) mkr. Den högre omsättningen är främst relaterad till Kosta Boda Art Hotel vilket invigdes i juni 2009. Exklusive nyetableringen minskade omsättningen med 2%, vilket är relaterat till Sagaform och en lägre profilförsäljning. Orrefors Kosta Boda ökade sin omsättning i Sverige men minskade på exportmarknaderna. Fjolårets resultat inkluderar reavinster på 16,4 mkr.

Omsättningen för perioden januari-juni ökade med 9 % till 316 (290) mkr och resultatet (EBITDA) förbättrades med 46,9 mkr till -26,7 (-73,6) mkr. Den högre omsättningen är främst relaterad till Kosta Boda Art Hotel vilket invigdes i juni 2009. Exklusive nyetableringen minskade omsättningen med 3 %. Orrefors Kosta Boda ökade sin omsättning i Sverige men minskade sin omsättning på exportmarknaderna och då främst i Grekland. Sagaforms omsättning ökade inom försäljningkanalen detalj men har i likhet med affärsområdet Profil haft en svagare marknad inom försäljningskanalen profil. Periodens resultat förbättrades med 46,9 mkr, dock belastas fjolårets resultat av engångskostnader med ett netto belopp på 53,7 mkr (netto av omstruktureringskostnader och reavinster). EBITDA exklusive omstruktureringskostnader försämrades vilket främst är relaterat till lägre omsättning på exportmarknaderna inom Orrefors Kosta Boda.

GEOGRAFISK FÖRDELNING

Tabell för omsättning i regionerna Norden, Mellaneuropa, Södra Europa, Nordamerika och Övriga länder redovisas på sidan 15.

Under perioden april-juni ökade försäljningen i den nordiska regionen med 6 %, där främst Sverige visade en bättre utveckling med tillväxt. I Mellaneuropa påverkades området negativt av Tyskland och av valutakursförändringar. Övriga länder i området har en svag ökning eller är i nivå med föregående år. Södra Europa har haft en svagare utveckling, främst Italien och Spanien, och minskade med 14 %. Områdets försäljning sker främst inom profil och valutakursförändringar har påverkat negativt även i denna region. Försäljningen i Nordamerika ökade med 23 %. Försäljningen i lokal valuta ökade med 28%.

Under perioden januari-juni ökade försäljningen i den nordiska regionen med 4 %. Ökningen är relaterad till Sverige och Norge. Förutom Tyskland har länderna i Mellaneuropa en svag ökning eller är i nivå med föregående år. Området påverkades negativt av valutakursförändringar. Södra Europa har haft en svagare utveckling, främst Italien och Spanien, och minskade med 15 %. Valutakursförändringar har påverkat negativt även i denna region. Försäljningen i Nordamerika ökade med 4 %. Försäljningen i lokal valuta ökade med ca 15%.

KAPITALBINDNING

Kapitalbindningen av varor har under perioden april-juni minskat med 8 mkr och med 502 mkr sedan 30 juni 2009. Totalt varulager uppgick till 1 579 (2 081) mkr.

2010-06       2009-06

Råvarulager                                                                71,5             75,1
Varor under tillverkning                                                34,5             36,9
Varor på väg                                                               88,6             33,6
Handelsvaror på lager                                              1 384,1        1 935,6
Summa                                                                  1 578,7        2 081,2

Arbetet med att minska kapitalbindning i lager har även medfört att många utgående artiklar har sålts ut, innebärande att beloppet avseende inkurans sjunkit. Inkuransreserv per den 30 juni 2010 uppgick till 61 (88) mkr och är 4,4 (4,5) % av redovisat lager på handelsvaror. De ökade leveranstiderna har tyvärr resulterat i att vi för tillfället har för lågt lager av handelsvaror i vissa segment.

Omsättningshastigheten i varulager fortsätter att förbättrats och uppgick till 1,3 mot föregående års 1,0.

Kundfordringarna minskade med 10 mkr till 779 (789) mkr, vilket beror på förbättrade kredittider samt valutakursförändringar.

Koncernen fortsätter sitt arbete och sin prioritering att minska rörelsekapitalet. Insatserna kommer fortsatt att koncentreras kring logistik och sortiment.

INVESTERINGAR, FINANSIERING OCH LIKVIDITET

Under perioden april-juni uppgick koncernens kassaflöde från den löpande verksamheten till 117 (373) mkr. Arbetet med att minska kapitalbindningen fortsätter att ge resultat och koncernen minskade sitt rörelsekapital i perioden med 35 mkr. Fjolårets starka kassaflöde är hänförligt till en kraftig minskning av rörelsekapitalet och då främst avseende varulager med 199 mkr. Koncernens kassapåverkande nettoinvesteringar uppgick till -6,7 (-0,3) mkr.

Jämfört med samma period föregående år minskade nettoskulden med 730 mkr och uppgick till 1 622 mkr där valutaförändringarna har minskat skulden med 51 mkr. Nettoskulden i förhållande till eget kapital minskade och uppgick till 86,7 (129,7) %.

Soliditeten förbättrades med 6,6 procentenheter och uppgick till 42,4 (35,8) %, vilket är ett resultat av minskad nettoskuld.

Koncernen hade 2 825 mkr i kreditramar den 30 juni 2010 och kreditavtalet löper till och med april 2011. Räntan är baserad på respektive valutas basränta samt fast marginal. Koncernens policy är att ha kort räntebindning, vilket gör att ändrade korträntor snabbt får genomslag i koncernens räntenetto.

New Wave Groups finansieringsavtal innebär ett åtagande (covenant) avseende soliditeten samt att den totala kreditramen på 2 825 mkr per 30 juni 2010 successivt skall amorteras ned till 2 475 mkr per 30 april 2011. Koncernens soliditet uppgår till 42,4 % och nettoskulden uppgår till 1 622 mkr per 30 juni 2010.

Koncernen har påbörjat arbetet med ett nytt finansieringsavtal.

PERSONAL OCH ORGANISATION

I samband med de besparingsåtgärder som vidtagits i koncernen har antalet årsanställda minskat med 211 personer och uppgick per den 30 juni 2010 till 2 159 (2 370) personer varav 48 % var kvinnor och 52 % var män. Av antalet anställda arbetar 557 (653) personer inom produktion. Den produktion som finns inom New Wave koncernen är hänförlig till Orrefors Kosta Boda, Seger, Dahetra, Toppoint och Cutter & Buck (brodyr).

TECKNINGSOPTIONER I NEW WAVE GROUP AB

New Wave Group har tre utestående program för teckningsoptioner.

Under juni 2009 gavs ett program ut som riktar sig till ledande befattningshavare. Optionsprogrammet omfattar 1 000 000 optionsrätter och löper tom juni 2012 med ett lösenpris om 26,10 kr. Optionerna tecknades med en premie om 0,21 kr per styck.

I juli 2008 gavs två program ut som riktar sig dels till ledande befattningshavare och dels till styrelsen. Optionsprogrammet till ledande befattningshavare omfattar 1 800 000 optionsrätter och löper tom juni 2011 med ett lösenpris om 64,05 kr. Optionerna tecknades med en premie om 1,11 kr per styck. Optionsprogrammet till styrelsen omfattar 200 000 optionsrätter och löper tom juni 2013 med ett lösenpris om 85,40 kr. Optionerna tecknades med en premie om 0,88 kr per styck.

Erhållna premier inom samtliga ovanstående program har baserats på marknadsvärde.

TRANSAKTIONER MED NÄRSTÅENDE

Hyresavtal finns med närstående bolag. Moderbolaget har köpt konsulttjänster av styrelseledamot. Samtliga transaktioner har skett till marknadsmässiga villkor.

UTSIKTERNA FÖR 2010

Återhämtningen fortsätter och tillväxten i andra kvartalet var över förväntan trots viss varubrist. Det är främst den svenska och amerikanska marknaden som förbättrats. Kommande kvartal förväntas vara relativt starka då vi förväntar oss en bättre lager­situation. För 2010  förväntar vi oss en högre omsättning och ett bättre resultat än 2009 års utfall.

MODERBOLAGET

Omsättningen under perioden januari-juni uppgick till 81,9 (88,2) mkr. Resultatet efter finansiella poster uppgick till 50,5 (23,7) mkr. Nettoupplåningen uppgick till 1 613 (2 286) mkr varav 1 369 (1 870) mkr avser finansiering till dotterbolag. Nettoinvesteringarna uppgick till 65,9 (-156,3) mkr. Balansomslutningen uppgick till 3 439 (3 794) mkr och det egna kapitalet till 1 251 (1 076) mkr.

RISKER OCH RISKKONTROLL

New Wave Group är, med sin internationella verksamhet, löpande utsatt för olika finansiella risker. De finansiella riskerna är valuta-, upplånings- och ränterisker samt likviditets- och kreditrisker. För att minimera dessa riskers påverkan på resultatet har koncernen upprättat en finanspolicy. För en utförligare beskrivning av koncernens hantering av risker hänvisas till Årsredovisning 2009; www.nwg.se.

Koncernens redovisade risker bedöms i allt väsentligt vara oförändrade.

REDOVISNINGSPRINCIPER

Denna rapport är upprättad enligt IAS 34 Delårsrapportering och Årsredovisningslagen. Rapport över totalresultat upprättas i enlighet med IAS 1 (R) med första tillämpning 30 september 2009. Jämförelseåret har omräknats. Delårsrapporten för moderbolaget är utformad i enlighet med Årsredovisningslagen och Rådet för finansiell rapportering rekommendation RFR 2:2 – Redovisning för juridisk person. Tillämpade redovisningsprinciper överrensstämmer med vad som framgår av årsredovisningen för 2009.

KALENDARIUM

•     12 november 2010
      Delårsrapport för tredje kvartalet

•     10 februari 2011
      Bokslutskommuniké 2010

•     21 april 2010
      Delårsrapport för första kvartalet

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att bokslutsrapporten ger en rätt­visande översikt av företagets och koncernens verksamhet, ställning och resultat samt beskriver de väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som företaget och de företag som ingår i koncernen står inför.

Göteborg den 12 augusti 2010

Anders Dahlvig              Christina Bellander                    Göran Härstedt
Styrelseordförande         Styrelseledamot                        Styrelseledamot

Helle Kruse Nielsen        Mats Årjes                                 Torsten Jansson
Styrelseledamot             Styrelseledamot                         Verkställande direktör

Informationen i denna rapport är sådan som New Wave ska offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 12 augusti 2010 klockan 7.00 (CET).

Verkställande direktör Torsten Jansson

Finanschef Lars Jönsson