NEW WAVE GROUP FÖRVÄRVAR PARIS GLOVE OF CANADA

New Wave Group AB (NEWAb.ST) förvärvar samtliga aktier i det kanadensiska handskbolaget Paris Glove of Canada Inc för 16,5 miljoner CAD. Paris Glove omsättning 2010 var 28 miljoner CAD och rörelseresultatet (EBIT) 2,8 miljoner CAD. Paris Glove (www.parisglove.com) är en ytterligare förstärkning av New Wave Groups företagsportfölj, som sedan tidigare innehåller varumärken som Ahead, Clique, Craft, Cutter & Buck, Orrefors och Kosta Boda för att nämna några.

”Vi ser Paris Glove som ett komplement till våra andra klädsortiment och globala marknader”, säger Torsten Jansson, New Wave Groups VD och koncernchef. ”Företagets etablerade kundbas ger oss en inkörsport till den kanadensiska slutkundsmarknaden för andra New Wave-produkter.”

Paris har varit helt familjeägt sedan starten 1945 då grundarna Felix och Lily Monk tog med sig sina kunskaper om handsktillverkning från England till Kanada. Det är ett av de äldsta och mest ansedda handskföretagen i Nordamerika och har uppnått en ansenlig status som premiummärke synonymt med kvalitet, stil och utförande inom området handskar.

Auclair Sport Division är Paris Gloves högsta sport- och fritidsdivision och ett av få företag som levererar produkter till samtliga marknader – sport, mode och skyddshandskar för män och kvinnor, vuxna och barn. Företaget har också ett sortiment med halsdukar och huvudbonader för män och kvinnor och distribuerar ett begränsat urval andra produkter för andra varumärken till sina kunder. I Paris Gloves-gruppen ingår Laurentide, Gloves International Inc, The Paris Fashion Division och Auclair Sports division.

Collins Group Inc i Montreal och Stockholm fungerade som Paris Gloves finansiella rådgivare vid försäljningen till New Wave.

Göteborg den 1 december 2011

New Wave Group AB (publ)
Torsten Jansson

För ytterligare information kontakta:
Torsten Jansson VD i New Wave Group Tele: 031-712 89 01
Rolf Karp vVD i New Wave Group Tele: 031-712 89 05
Lars Jönsson Finanschef i New Wave Group Tele: 031-712 89 12

New Wave Group i korthet

New Wave är inriktat på att etablera, förvärva och utveckla varumärken främst inom promotion- och fritidssektorn. New Wave är verksamt inom två affärsområden, dels på marknaden för profilprodukter genom försäljning till oberoende profilföretag, dels på detaljhandelsmarknaden via återförsäljare i främst sport-, present- och skofackhandeln. Genom att verka inom båda dessa marknadssegment, får koncernen en bättre riskspridning och uppnår samordningsfördelar.

Taggar: