Redovisningsfel m m i ett av New Wave Groups tyska dotterbolag

På grund av ekonomiska oegentligheter och felaktig redovisning av balansposter i ett av New Wave Group’s dotterbolag i Tyskland kommer koncernens röresleresultat påverkas negativt med cirka 23,5 mkr, vilket kommer att redovisas som jämförelsestörande post i kommande delårsrapport, som offentliggörs den 12 augusti. Den interna utredningen visar att felaktigheterna pågått under tre års tid. Till följd härav har bolagets vd och ekonomichef skiljts från sina befattningar. Utredning om kompensation genom försäkringsersättning, återbetalningskrav och skadestånd pågår.

Som tidigare informerats kommer rörelseresultatet även att belastas med 7 Mkr avseende avvecklingen av verksamheten för slipad kristall i Orrefors Kosta Boda AB, medförande att kvartalets rörelseresultat kommer att belastas med totalt cirka 30,5 mkr i jämförelsestörande poster. Rörelseresultatet för första halvåret beräknas därför uppgå till ca 90 mkr, vilket är ca 15 mkr lägre än föregående år.

Göteborg den 26 juli 2011

För ytterligare information kontakta:
Torsten Jansson         VD i New Wave Group              Tele: 031-712 89 01
Rolf Karp                   vVD i New Wave Group             Tele: 031-712 89 05
Lars Jönsson             Finanschef i New Wave Group   Tele: 031-712 89 12