Newport öppnar 700 kvm flagshipstore på NK

Report this content

Textilproducenten Newport Collection meddelar idag att man har förvärvat bolaget Newport In & Exterior AB som bedriver en 700 kvm stor inredningsbutik på NK i Stockholm. I och med köpet så får Newport Collection rätten till varumärket Newport för möbelproduktion och butiksetableringar.

Newport Collection bedriver idag en butikskedja under namnet Rhode Island som i och med köpet kommer att byta namn till Newport. Butiken på NK kommer att ingå i butikskedjan och blir flagshipstore med en 150 kvm stor del med Ralph Laurens möbler och belysningsserier. Det är den enda butiken i Sverige som kommer att sälja Ralph Lauren Lightning. Produktsortimentet  i övrigt omfattar möbler och inredningsdetaljer som går i linje med den amerikanska New Englandstilen och den europeiska kolonialstilen. Konceptet bygger på att erbjuda exklusiv inredning från varumärken i det övre kvalitetssegmentet.

Den alltjämt växande inredningstrenden i Sverige har bidragit till en god lönsamhet för Newport Collection som nu satsar på att öppna fler butiker runtom i Sverige. Newport Collections sortiment marknadsförs i ett tjugotal länder, där Sverige och Tyskland utgör de största marknaderna. De senaste åren har försäljningen ökat med över 40% per år.

Enligt Newports VD och huvudägare Bo-Wilhelm Horndahl är exklusiv inredning från varumärken i det övre kvalitetssegmentet ett av väldigt få handelssegment som växer snabbt med god lönsamhet.

- Generellt sett har svensk handel stora problem. Det gäller allt från stora klädkedjor till mer nischade modemärken, hemelektronik och snabbköp. Exklusiv inredning är undantaget. Vi ser en stadig snabb tillväxt i nästan alla våra marknader och konsumenter i många olika kulturer förenas i kärleken till vår vackra och bekväma inredningsstil.

För frågor om Newport Collection, vänligen kontakta:

Bo-Wilhelm Horndahl: 0707-27 87 50, wille@newportcollection.se

Om Newport Collection AB

Newport Collection AB är ett svenskt företag som äger och utvecklar livsstilsvarumärket Newport. Bolaget designar och marknadsför textilier, inredningsdetaljer och möbler i det övre kvalitetssegmentet, inspirerat av den klassiska och tidlösa New Englandstilen. Newports produkter säljs på ett tjugotal marknader, där Sverige och Tyskland är de största. Newport har egen verksamhet i alla led, från varumärkesutveckling till konsumentförsäljning i egna Newport-butiker.  Försäljningen av Newport-produkter uppgick 2013 till cirka 160 MSEK i konsumentledet. Tillväxten har varit 41% i genomsnitt de senaste 5 åren med en positiv resultatutveckling. www.newportcollection.se

Om NK

Nordiska Kompaniet grundades 1902 av Josef Sachs och består idag av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2012 uppgick till totalt 2,9 miljarder kronor och de båda varuhusen sysselsätter cirka 1200 personer. Varuhuset i Stockholm har en genomströmning av cirka 9,5 miljoner besökare årligen. Motsvarande siffra för Göteborg är 3 miljoner.

Taggar: