Delårsrapport januari-mars 2023 News55 AB

Januari-mars 2023 i sammandrag

• Nettoomsättningen uppgick till 1,738 MSEK (2,607 MSEK)
  • Rörelseresultat före avskrivningar uppgick till -0,400 MSEK (-0,225 MSEK)
  • Resultat efter finansnetto uppgick till -0,587 MSEK (-0,659 MSEK)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,05 SEK (-0,07 SEK)
  • News55 har under kvartalet genomfört 0 event (0)

Uppgifter inom parentes avser motsvarande period föregående år.

VD:s kommentar: Vi skapar långsiktiga värden i en svag marknad

Det första kvartalet 2023 har varit utmanande för News55, som har påverkats av den svaga annonsmarknaden. Vår nettoomsättning minskade med 33 procent jämfört med samma period föregående år. Rörelseresultatet före avskrivningar uppgick till -0,400 MSEK vilket även det är sämre än första kvartalet 2022. Resultatet efter finansnetto uppgick till -0,587 MSEK, vilket är en förbättring jämfört med förra året då motsvarande siffra var -0,659 MSEK.

Vi har dock anpassat våra kostnader efter den rådande konjunkturen och arbetat strategiskt med att utnyttja vår räckvidd till att skapa värden som inte är beroende av digitala annonslösningar.

Vi har även fokuserat på att utveckla vår premiumtjänst som kommer att relanseras under det andra kvartalet. Vi tror att detta kommer att stärka vår position som en ledande aktör inom nyhetsmedia för seniorer och ge oss en stabilare intäktsbas.

Vi är inte nöjda med kvartalets siffror, men vi är övertygade om att våra åtgärder kommer att skapa långsiktiga värden för bolaget.

Vi vill tacka alla våra medarbetare, kunder och samarbetspartners för deras engagemang och uthållighet trots att vi just nu möter svårare tider. Vi ser fram emot att fortsätta stå på 55+ sida med att leverera kvalitativ och relevant journalistik till våra läsare och addera värden för att ge gruppen bättre förutsättningar i livet.

Vänliga hälsningar,

Fredrik Lundberg, VD / Medgrundare

Sedan 2016 är News55 en av Sveriges största mässarrangör för seniorer. I november 2017 lanserade News55 sajten E55.se som inriktar sig på nyheter och vägledning inom ekonomi, sparande och pension och 2022 lanserades hälsosajten Hälsa55. Bolagets aktie är föremål för handel på Nordic SME med Eminova Fondkommission AB som mentor.

Detta pressmeddelande innehåller insiderinformation som News55 AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 11 maj 2023 kl. 08.00.