News55 AB delårsrapport juli-september 2022

Juli-September 2022 i sammandrag

• Nettoomsättningen uppgick till 2,328 MSEK (2,395 MSEK)
  • Rörelseresultat före avskrivningar uppgick till -0,306 MSEK (0,094 MSEK)
  • Resultat efter finansnetto uppgick till -0,666 MSEK (-0,077 MSEK)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,06 SEK (-0,01 SEK)
  • News55 har under kvartalet genomfört 0 event (0)

Januari-September 2022 i sammandrag

• Nettoomsättningen uppgick till 7,795 MSEK (7,732 MSEK)
  • Rörelseresultat före avskrivningar uppgick till -1,094 MSEK (0,766 MSEK)
  • Resultat efter finansnetto uppgick till -2,328 MSEK (-0,164 MSEK)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,21 SEK (0,00 SEK)
  • Eget kapital per aktie uppgick vid periodens slut till 0,24 SEK (0,22 SEK)
  • News55 har under perioden genomfört 3 event (0)

Uppgifter inom parentes avser motsvarande period föregående år.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN

• En förlikning har träffats i ärendet mot en tidigare samarbetspartner (2022-09-08)

VD:s KOMMENTAR: En tuff sommar blev en lovande höst

2022 har så här långt till stora delar präglats av utebliven tillväxt, vilket naturligtvis är en stor besvikelse. Orsaken till detta är enkel att finna. Vårt byte av ny kommersiell partner och säljbolag har inneburit en stor omställning och kortsiktigt varit kostsammare och mer tidskrävande än vad vi hade förväntat oss. Vi har dessutom något högre kostnader i och med att vi i år driver tre sajter jämfört med två sajter 2021. För att parera detta har vi genomfört stora kostnadsbesparingar och dragit ner på i stort sett samtliga övriga kostnader - men resultatet tyngs ändå ner. Vi har även under de tre första kvartalen fokuserat på att finna lämpliga förvärv men trots flera diskussioner och omfattande research har vi inte funnit några lämpliga kandidater.

Under året har vi även ägnat tid åt att utveckla två nya vertikaler för att på så sätt vidga vårt universum och öka intäkterna. Lanseringen av den första sajten har vi dock skjutit på något eftersom vi inte har varit trygga med de förslag på försäljningssamarbeten som vi har tagit ställning till.

När man jämför årets resultat med förra året ska man även ha i åtanke att vi förra året erhöll innovationsstöd om 792 000 kr från Myndigheten för press, radio och TV. Detta innovationsstöd är indraget i år, men vi har som tidigare år ansökt om redaktionsstöd vilket vi räknar med ett besked om i december. Det bör även noteras att vi under perioden hade ca 200 000 kr mer i avskrivningar jämfört med samma period förra året.

Desto positivare är det när vi blickar framåt. Till att börja med bestod drygt 50 % av nettoomsättning i det tredje kvartalet av intäkter under september månad. Även oktober är väldigt stark och allt pekar på att vi kommer att uppvisa tillväxt under Q4.

Under perioden har det även hållits riksdagsval och här kan vi återigen konstatera att vi på News55 haft en viktig roll att spela. Vi har genomfört två redaktionella kampanjer för att lyfta frågan om åldersdiskriminering och årsmognas dåliga representation i riksdagen. Vi har även tillsammans med pensionärsorganisationerna genomfört en Äldreriksdag i form av en TV-sänd debatt. Sverker Olofsson ledde debatten på ett förträffligt sätt och de politiker, bland annat flera partiledare, höll ett mycket givande samtal om de viktiga frågor som berör våra läsare. Tack även till Skandia som stod som värdar för debatten.

VD/medgrundare, News55

News55 AB är ett mediebolag med huvudsaklig inriktning på målgruppen 55+. Bolaget inledde sin verksamhet 2015 med att lansera nyhetssajten news55.se. Sedan 2016 är News55 en av Sveriges största mässarrangör för seniorer. I november 2017 lanserade News55 sajten E55.se som inriktar sig på nyheter och vägledning inom ekonomi, sparande och pension och 2022 lanserades hälsosajten Hälsa55. Bolagets aktie är föremål för handel på Nordic SME med Eminova Fondkommission AB som mentor.

Detta pressmeddelande innehåller insiderinformation som News55 AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 1 november 2022 kl.11.00.