NEWS55 genomför en riktad nyemission om 500 000 aktier

Styrelsen i News55 AB, som bl a driver sajterna News55, E55, Hälsa55 och arrangerar seniorevent, har med stöd av årsstämmans bemyndigande från den 27 maj 2021 beslutat om en riktad nyemission av 500 000 aktier med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt. Teckningskursen uppgår till 4,10 kronor per aktie.

News55 har tecknat ett nytt avtal med affärsutvecklingspartnern Story Media. I samband med det har styrelsen med stöd av årsstämmans bemyndigande från den 27 maj 2021 beslutat om en riktad emission av 500 000 aktier med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt. Teckningskursen uppgår till 4,10 kronor. Aktiekursen baseras på den genomsnittliga volymvägda aktiekursen (WVAP) under perioden 1 mars 2022 till och med den 28 mars 2022 och tillför News55 2 050 000 kronor.

Efter registreringen av emissionen kommer det totala antalet aktier i News55 att uppgå till 10 590 351, aktiekapitalet kommer att öka med 177 446,67 kronor och uppgå till totalt 3 758 445,072 kronor. Nyemissionen innebär en utspädning om cirka 4,7 procent i förhållande till det totala antalet aktier ock kapital efter emissionen.

Emissionen riktar sig till Story Medias helägda investeringsbolag VOW Adventures AB (100 000 aktier), Lars Thagesson genom Trenäs Förvaltning AB (200 000 aktier) och Mats Björe (200 000 aktier).

Skälen till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att möjliggöra delägarskap och incitament för en strategisk samarbetspartner samt att knyta viktig kompetens till bolagets ägarkrets och samtidigt stärka bolagets finansiella ställning. Detta är enligt styrelsen till gagn för såväl bolaget som aktieägarna.

- Att på det här viset ge Story Media ett långsiktigt incitament och delaktighet i vår verksamhet känns väldigt roligt. Att vi dessutom knyter två så framgångsrika affärsmän som Lars Thagesson och Mats Björe till oss är ett styrkebesked vilket vi tror kommer förbättra våra möjligheter att växa så väl organiskt som genom förvärv när möjlighet uppstår, säger Fredrik Lundberg, VD på News55.

Sedan 2016 är News55 en av Sveriges största mässarrangör för seniorer. I november 2017 lanserade News55 sajten E55.se som inriktar sig på nyheter och vägledning inom ekonomi, sparande och pension och 2022 lanserades hälsosajten Hälsa55. Bolagets aktie är föremål för handel på Nordic SME med Eminova Fondkommission AB som mentor.

Detta pressmeddelande innehåller insiderinformation som News55 AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 31 mars 2022 kl. 08.00.