Nexam Chemical meddelar bred inledande internationell kommersiell framgång för IV-förbättrare i rPET-ark

Nexam Chemical, en ledande innovatör inom området högpresterande tillsatser för plast, meddelar stolt betydande internationell kommersiell framgång för sina Intrinsic Viscosity (IV) förbättrare i återvunna PET (rPET) ark. Detta genombrott har väckt stort intresse och initiala beställningar från nyckelmarknader inklusive Pakistan, USA, Australien, Mexiko och olika regioner i Sydamerika.

När de globala hållbarhetsinsatserna intensifieras fortsätter efterfrågan på återvunnet material att öka. Nexam Chemicals avancerade IV-förbättrare (förbättrar den s.k inneboende viskostiteten (IV), en viktig processparameter) spelar en avgörande roll i att förbättra prestandan och kvaliteten på rPET-ark, vilket gör dem lämpliga för en mängd olika applikationer från förpackningar till industriellt bruk. Genom att förbättra den intrisistiska viskositeten säkerställer dessa tillsatser att rPET-ark uppvisar överlägsna mekaniska egenskaper, hållbarhet och klarhet, vilket därmed uppfyller de stränga kraven från olika industrier.

Viktiga höjdpunkter:

• Pakistan: Den växande förpackningsindustrin i Pakistan har visat stort intresse och uppmärksammar potentialen hos Nexam Chemicals IV-förbättrare för att förbättra kvaliteten och prestandan hos lokalt producerade rPET-ark och för användning i andra områden av rPET-återvinning. Ett nytt lokalt partnerskapsavtal har undertecknats.

• USA: Försäljning av IV-förbättrare specifikt för PET-skumark, som används för att ersätta polystyren-skum i livsmedelsförpackningar, för att möta den växande konsumentefterfrågan på hållbara förpackningslösningar.

• Australien: Med ett starkt engagemang för hållbarhet söker australiska företag Nexam's IV-förbättrare för att förbättra kvaliteten på återvunnet material, vilket därmed stöder nationella återvinningsmål. Första kommersiella beställningar i stor skala förväntas inom kort.

• Mexiko och Sydamerika: Återvinningssektorn i dessa regioner expanderar snabbt, med företag som söker avancerade lösningar för att uppgradera sina rPET-ark för att uppfylla internationella standarder och prestandakrav. Ett kanalförsäljningsavtal som täcker dessa regioner har ingåtts och förväntas generera ökande kommersiella volymer.

Henrik Bernquist, Business Manager på Nexam Chemical, säger: ”Vi är glada över att se så positiv inledande framgång på olika globala marknader. Våra IV-förbättrare visar sig vara en viktig del av verktygslådan för rPET-industrin, vilket möjliggör för företag att producera högkvalitativa återvunna produkter som uppfyller kraven från dagens miljömedvetna konsumenter. Detta markerar ett betydande steg framåt i vår strävan att bidra till en mer hållbar värld.”

Som ett cleantech-företag förblir Nexam Chemical engagerat i innovation och hållbarhet, och utvecklar ständigt banbrytande lösningar som driver den cirkulära ekonomin. Med detta robusta internationella intresse är företaget redo att utöka sin marknadsnärvaro och ytterligare stödja den globala övergången till hållbara material.