Nytt patent på väg att bli godkänt för Nexam Chemical

Nasdaq First North-listade Nexam Chemical – som uppfinner, utvecklar, producerar och säljer tillsatser till plastindustrin i hela världen – har fått bekräftelse om att ett nytt patent ska godkännas. Patentet faller naturligt under Nexams enskilt störst applikationsområde PET-skum och gäller en additivkombination som kan förbättra processegenskaperna på polyestermaterial. Det är det första nya patentet som erhållits på flera år.

Med hjälp av denna nya tillsatskombination är det möjligt att ytterligare förbättra tillverkningen av högvärdiga kärnmaterial till exempelvis vindkraftsblad. Patentet gäller smältmodifiering av polyestrar med hjälp av reaktiva additiv. Utöver det finns en förväntan om att patentet kan komma till nytta inom såväl fiberområdet där klädfiber är ofta gjorda av polyester och allmän återvinning av polyestrar.

”Detta patent kommer att kunna förbättra vår position ytterligare på PET-skumsmarknaden. Den verktygslåda av tillsatser som vi kan erbjuda våra kunder blir större och mer konkurrenskraftigt. Vi förväntar oss att kunna sälja material inom patenterat område redan inom ett år”, säger Johan Arvidsson, Nexam Chemicals vd och fortsätter:

”Vi har under senaste tiden varit aktiva med patentansökningar. Vägen till ett godkänt patent är dock ganska lång, varför vi är extra stolta att ha lyckats med detta. Något som kommer våra kunder till nytta inom såväl nuvarande områden som framtida”