Danska sjukhus väljer Nexans som partner för nästa generation av fiberoptiska nätverk

Ramavtal mellan Region Midtjylland och Nexans Denmark om leverans av mikroswitchar

Nexans Denmark och Region Midtjylland har slutit ett flerårigt ramavtal om leverans av 10 000 Ethernet-mikroswitchar. Dessa mikroswitchar är en av huvudkomponenterna i ett innovativt fiberbaserat LAN-kabelkoncept för kontor kallat FiberToTheOffice (FTTO). Mikroswitcharna, av typen ”GigaSwitch V3”, kommer att levereras av Nexans Advanced Networking Solutions i Tyskland som är en av de ledande leverantörerna på marknaden för FTTO-lösningar.

Genom detta kontrakt, som undertecknades av Kenneth Becker för Region Midtjylland och Ole Nielsen, VD Nexans Denmark, kommer Region Midtjylland att vara en av de första användarna av denna nya teknik i Danmark. På regionsjukhuset i Viborg installeras det nya konceptet i renoverade och nya byggnader och på de nya sjukhusen i Århus (Det Nye Universitetshospital, DNU) och Gødstrup (Det Nye hospital i Vest, DNV) utförs installationen i alla byggnader.

Enligt ramavtalet finns det också möjlighet att använda samma innovativa lösning vid 20 mindre sjukhus och vid andra offentliga institutioner i Region Midt.

– Det nya konceptet ger oss bästa möjliga flexibilitet när vi utformar våra nya byggnader och för att tillgodose de nya, strängare kraven som ställs på moderna sjukvårdsinrättningar samtidigt som det kostar mindre än de traditionella infrastrukturlösningarna. Nexans har övertygat oss om att välja den i nuläget bästa lösningen, både vad gäller produktprestanda och ekonomi, förklarar Lars Knudsen.

Med FTTO-konceptet, som bygger på framdragning av fiberkablar till vägguttaget, slipper man begränsningarna med traditionella kopparbaserade kabelsystem. Fiberlösningen gör att behovet av kostnadskrävande utrymmen för kopplingsskåp försvinner samtidigt som det ges en unik möjlighet till redundans och tillgänglighet till nätverket.

Ole Nielsen är övertygad om att ”Region Midtjyllands visionära beslut om att bli den första stora FTTO-användaren i Danmark är ett stort genombrott för detta koncept på den danska marknaden. Valet av fiberbaserat nätverk öppnar nya möjligheter även utanför sjukhussektorn, till exempel för flygplatser, banker och kontor i Danmark.”

Eva Wallin, Kommunikationschef, Nexans Sweden AB, tfn 0325 - 801 98, e-post eva.wallin@nexans.com

Nexans är en global och ledande expert inom kabelindustrin och erbjuder med tyngdpunkt inom kraftöverföring ett omfattande urval av kablar och kabelsystemlösningar för kraftöverföring och distribution, industri och installation. Nexans riktar sig till en rad marknadssegment från el- och telenät till energitillgångar (vindkraftsturbiner, solceller, olja och gas eller gruvdrift) och till transporter (skeppsbyggnad, flyg- och fordonsindustri, automation och järnvägar).
Nexans tar ansvar för en hållbar utveckling och detta arbete är en integrerad del av företagets globala och operativa strategi. Ständiga innovationer av produkter, lösningar och tjänster, medarbetarnas utveckling och engagemang, kundorienterin, samt säkra industriella processer med begränsad miljöpåverkan är alla viktiga beståndsdelar i arbetet för en hållbar framtid.
Med industriell närvaro i 40 länder och kommersiell verksamhet över hela världen, har Nexans 25 000 anställda och en försäljning under 2012 på 7,2 miljarder euro. Nexans är noterat på Parisbörsen. Mer information på www.nexans.se eller www.nexans.mobi.

Det nya konceptet ger oss bästa möjliga flexibilitet när vi utformar våra nya byggnader och för att tillgodose de nya, strängare kraven som ställs på moderna sjukvårdsinrättningar samtidigt som det kostar mindre än de traditionella infrastrukturlösningarna. Nexans har övertygat oss om att välja den i nuläget bästa lösningen, både vad gäller produktprestanda och ekonomi.
Lars Knudsen
Ole Nielsen