Finansiell information för tredje kvartalet 2012

• Organisk tillväxt på 2,3 procent under tredje kvartalet och 0,9 procent under de första nio månaderna 2012
  • Transmissionsverksamhetens omsättning steg med 16 procent tredje kvartalet
  • Omsättningen exkl. Transmissionsverksamheten var stabil i kvartalet (ökning med 2,2 procent de första nio månaderna) på grund av en nedgång i Europa (särskilt industri- och installationskablar), Brasilien och Australien
  • Rörelsemarginalen förväntas stiga under andra halvåret 2012, men inte lika mycket som aviserades i juli
  • Den 3 september 2012 slutfördes förvärvet av en kontrollerande andel i Shandong Yanggus kraftkabelverksamhet i Kina
  • Nexans AmerCable redovisar goda resultat och framsteg vad gäller inledande synergieffekter

Nexans har offentliggjort sin finansiella information för tredje kvartalet 2012 och redovisade en omsättning på 1 819 miljoner euro (i löpande metallpriser), eller 1 249 miljoner euro i fasta metallpriser, vilket motsvarar en organisk tillväxt på 2,3 procent.

För årets första nio månader var den organiska försäljningstillväxten 0,9 procent jämfört med 0,2 procent i slutet av första halvåret. Denna utveckling beror på en markant återhämtning av omsättningen inom Transmission och stabil aktivitet i samtliga övriga affärssegment.

Transmissionsverksamhetens omsättning steg med nästan 16 procent under kvartalet som ett resultat av de inledande åtgärderna för att stegvis stabilisera produktionen av sjökablar, även om

ytterligare åtgärder krävs inom många områden, i linje med den handlingsplan som tidigare presenterats. Omsättningen för högspänningsmarkkablar ökade också tack vare en hög aktivitetsnivå i Gulfstaterna under kvartalet, detta på en marknad som fortsatt präglas av hårt konkurrenstryck. Koncernen kunde dock inte återuppta sin installationsverksamhet i Libyen under tredje kvartalet.

För segmentet Distribution och Operatörer (Utilities & Operators) minskade omsättningen med nästan 4 procent under kvartalet, främst på grund av reducerad aktivitet i Mellanöstern (Egypten), Sydamerika (Brasilien) och Australien, vilket delvis uppvägdes av segmentets tillväxt i Europa och Nordamerika.

Den organiska tillväxten för Transmission, Distribution & Operatörer uppgick till 2,5 procent i tredje kvartalet vilket resulterade i en total minskning om 1,9 procent för de första nio månaderna 2012. Under andra halvåret förväntas en markant förbättring av affärsområdets lönsamhet.

Industrikabelverksamheten redovisade en tillväxt på 3,2 procent för kvartalet och 3,1 procent för de första nio månaderna i år. I Europa noterades en vikande tillväxt för fordonskablage och specialkablar till robotar och kapitalvaror. Däremot fortsatte flygindustrin att växa. När det gäller övriga områden expanderade olje- och gassektorn, främst tack vare Nexans AmerCable. I Kina är efterfrågan låg i varvs- och järnvägsindustrin.

Som förväntat redovisade Distributörer & Installatörer en marginell ökning om 0,1 procent i tredje kvartalet och totalt 3,3 procent för de första nio månaderna. Efterfrågan i Europa avtar markant medan den är stabil på en hög nivå i Asien-Oceanien. I Mellanöstern och i Nord- och Sydamerika är efterfrågan fortsatt stigande.

Mot bakgrund av marknadsutsikterna för fjärde kvartalet räknar koncernen med stabil omsättning för året som helhet. Koncernen förväntar en ökning av rörelsemarginalen under andra halvåret, dock inte lika stark som i prognosen från juli.

Nettoskulden uppgick till 824 miljoner euro per den 30 september 2012 och är 146 miljoner högre än per den 30 juni 2012. Förändringen avspeglar främst slutförandet av förvärvet av en kontrollerande andel i Shandong Yanggu Cables kraftkabelverksamhet i början av september för 130 miljoner euro (Nexans andel). Nexans bekräftar sitt mål att minska nettoskulden till cirka 700 miljoner euro till slutet av december 2012.

Stefan Olsson VD, Nexans Sweden AB 514 81 GRIMSÅS, Tfn 0325-801 56 Mobil 070-528 01 56 e-post stefan.olsson@nexans.com

Eva Wallin Kommunikationschef, Nexans Sweden AB 514 81 GRIMSÅS, tfn 0325 - 801 98 e-post eva.wallin@nexans.com

Nexans är en global och ledande expert inom kabelindustrin och erbjuder med tyngdpunkt inom kraftöverföring ett omfattande urval av kablar och kabelsystemlösningar för kraftöverföring och distribution, industri och installation. Nexans riktar sig till en rad marknadssegment från el- och telenät till energitillgångar (vindkraftsturbiner, solceller, olja och gas eller gruvdrift) och till transporter (skeppsbyggnad, flyg- och fordonsindustri, automation och järnvägar).
Nexans tar ansvar för en hållbar utveckling och detta arbete är en integrerad del av företagets globala och operativa strategi. Ständiga innovationer av produkter, lösningar och tjänster, medarbetarnas utveckling och engagemang, kundorienterin, samt säkra industriella processer med begränsad miljöpåverkan är alla viktiga beståndsdelar i arbetet för en hållbar framtid.
Med industriell närvaro i 40 länder och kommersiell verksamhet över hela världen, har Nexans 25 000 anställda och en försäljning under 2011 på 7 miljarder euro. Nexans är noterat på Parisbörsen. Mer information på www.nexans.se eller www.nexans.mobi.