Nexans levererar världens första kontaktlösa, supraledande spolar för höga temperaturer för industriella tillämpningar

Nexans har levererat världens första kontaktlösa, supraledande spolar för höga temperaturer för industriella tillämpningar. Kunden för denna prototyp är Siemens AG’s Corporate Technology division, som testar den för användning i generatorer.

Siemens forskar intensivt på högtempererade supraledare (HTS) och startade nyligen arbetet med en 4 MVA-generator, konstruerad för fartyg, innehållande en rotor med en HTS-magnet. HTS-ledarens egenskaper gör det möjligt att konstruera kompakta generatorer. Detta är mycket viktigt när det gäller fartyg, där låg vikt och kompakt storlek frigör utrymme och möjliggör konstruktion av en ny sorts fartyg som inte är möjlig med konventionella motorer. Det starka magnetfält som skapas av spolen kan få en rotor utrustad med permanenta magneter att sväva utan kontakt och klarar en belastning på 500 kg. Spolen har utvecklats och tillverkats av Nexans SuperConductors GmbH (NSC), med bas i tyska Hürth, och i samarbete med Nexans tekniska experter i Hannover i Tyskland och experter vid tekniska universitetet i Brunswick.