Nexans och Fincantieri sluter avtal om leverans av halogenfria fartygskablar och förbättrade logistik- och tekniktjänster

Nexans SHIPLINK-brandkablar ska användas för kraftöverföring och kontroll-
och styrfunktioner på två nya kryssningsfartyg som byggs av en av de
största aktörerna på marknaden

Nexans, en världsledande expert inom kabelindustrin, har tilldelats ett kontrakt om produktion och leverans av fartygskablar, värt 6 miljoner euro, av det italienska skeppsvarvet Fincantieri. För detta projekt används kablar och tillbehör ur Nexans SHIPLINK-sortiment för kraftförsörjning och styrnings- och instrumenteringsapplikationer. Kablarna är lättinstallerade i trånga utrymmen och har låg vikt.

Kablarna ska levereras till Fincantieris varv i Monfalcone i Italien, där de kommer att installeras i två kryssningsfartyg som byggs på beställning av en av de största marknadsaktörerna. Kablarna har konstruerats enligt senaste IEC-standarderna och är godkända av Lloyd's Register. Kablarna avger ingen rök vid en eventuell brand ombord och är halogenfria för att skydda människor och utrustning på fartyget. Kablarna uppfyller även de strängaste internationella standarderna.

För tilldelningen av kontraktet krävdes att Nexans kunde dokumentera att man kunde uppfylla de viktiga kriterier som Fincantieris och rederiets ingenjörer fastställt för design, tillverkning, prestanda, leverans och installation.

Andra förutsättningar för att få kontraktet var att kablarna skulle kunna levereras inom fem dagar från beställning med hjälp av ett särskilt prognossystem, att kablarna som används ombord skulle vara fullständigt spårbara, från produktion till leverans, samt att Nexans hade kundansvariga på plats i Italien för att tillgodose Fincantieris behov.

– Avgörande för Fincantieri var att kablarna som installeras av Fincantieri och dess underleverantörer var fullständigt spårbara. Fincantieri ställde krav på att systemet skulle ge dem en snabb, enkel och fullständig spårningsmöjlighet, från tillverkning till installation, med hjälp av ett begränsat antal indikatorer. Vi har byggt upp vårt logistiksystem runt detta krav, säger Vincent Lamblin, chef för Nexans europeiska fartygskabelssegment.

– Vi har även ett nära samarbete med Fincantieris ingenjörer för att hjälpa dem att reducera de totala ägarkostnaderna (TCO) vad gäller inköp och installation av kablar på deras övriga fartyg.

Eva Wallin, Kommunikationschef, tfn 0325 - 801 98, e-post eva.wallin@nexans.com

Nexans är en global och ledande expert inom kabelindustrin och erbjuder med tyngdpunkt inom kraftöverföring ett omfattande urval av kablar och kabelsystemlösningar för kraftöverföring och distribution, industri och installation. Nexans riktar sig till en rad marknadssegment från el- och telenät till energitillgångar (vindkraftsturbiner, solceller, olja och gas eller gruvdrift) och till transporter (skeppsbyggnad, flyg- och fordonsindustri, automation och järnvägar).
Nexans tar ansvar för en hållbar utveckling och detta arbete är en integrerad del av företagets globala och operativa strategi. Ständiga innovationer av produkter, lösningar och tjänster, medarbetarnas utveckling och engagemang, kundorienterin, samt säkra industriella processer med begränsad miljöpåverkan är alla viktiga beståndsdelar i arbetet för en hållbar framtid.
Med industriell närvaro i 40 länder och kommersiell verksamhet över hela världen, har Nexans 25 000 anställda och en försäljning under 2011 på 7 miljarder euro. Nexans är noterat på Parisbörsen. Mer information på www.nexans.se eller www.nexans.mobi.

Citat

Avgörande för Fincantieri var att kablarna som installeras av Fincantieri och dess underleverantörer var fullständigt spårbara. Fincantieri ställde krav på att systemet skulle ge dem en snabb, enkel och fullständig spårningsmöjlighet, från tillverkning till installation, med hjälp av ett begränsat antal indikatorer. Vi har byggt upp vårt logistiksystem runt detta krav.
Vincent Lamblin, chef för Nexans europeiska fartygskabelssegment.
Vincent Lamblin, chef för Nexans europeiska fartygskabelssegment.