Nexans och TeliSwitchs Automatic Optical Distribution Frame sätter en robot på att hantera korskopplingar i fiberoptiska nät

Innovativt korskopplingssystem (AODF) möjliggör fjärromkopplingar och tester för att minska risken för mänskliga fel och reducera driftstoppen i nätverk, en investering som återbetar sig på mindre än ett år.

Nexans och TeliSwitch samarbetar för att marknadsföra innovativa automatiska optiska distributionsfält (AODF), dvs. förkontakterade korskopplingsboxar som gör att bredbandsoperatörer får möjlighet att spara in nätverksresurser och korta sina servicetider, särskilt för PoP-installationer (Point of Presence/närvaropunkter) på avlägsna och svårtillgängliga platser. TeliSwitchs unika patenterade AODF-teknologi, som bygger på att en robot utför helt repeterbara och pålitliga fysiska kopplingar av patchkablar runt en specialkonstruerad cylinder, erbjuds nu som en beståndsdel i en fullständigt integrerad nyckellösning kombinerad med Nexans sortiment av kablar, anslutningar, patchkablar och splitters för bredbandsnät.

Besökare i monter G06 på mässan FTTH Council Europe som går av stapeln den här månaden, har möjlighet att se hur AODF utvecklats från ritbordet till en produkt som kan förhindra ohanterliga härvor av fiberkablar, ett vanligt och arbetskrävande problem med traditionella korskopplingsboxar (ODF:er).

AODF använder sig av en robot för att uppnå en säker och pålitlig korskoppling på den första fysiska nivån i optofibernätet, och patchkabelkontakten sitter alltid i rätt uttag. Tack vare fjärrstyrning behöver inte teknikerna åka ut på plats för omkopplingar och rutinarbeten, vilket sparar både tid och pengar. Tester kan också utföras på distans under perioder med lägre belastning, till exempel på nätterna. Och om det ändå uppstår något nätverksfel går det snabbare att reparera.

AODF-systemet är anpassat till närvaropunkter, koncentrationspunkte och multioperatörspunkter (PMI) med olika varianter för inomhus- och utomhusinstallationer. Det finns även lösningar för större format som tunnelbanenät och datacentraler. AODF-lösningen består utöver hårdvaran även av programvara för effektiv integration i tjänsteleverantörens arbetsflöde och erbjuder också möjlighet till nytänkande kring nätverkets uppbyggnad och processer.

– AODF-lösningen erbjuder först och främst förbättrad driftssäkerhet, minskade servicetider och kostnader.Tack vare fjärrkonfigurationen är det en investering som återbetalar sig på mindre än 12 månader, säger Jean-Christophe Monatlik, marknads- och utvecklingschef på Nexans. Vi planerar redan fälttester tillsammans med Stokab, den svenska teleoperatören som ägs av Stockholms stad och som är leverantör av ”svart fiber”.

Mer information om AODF finns på denna korta videofilm:

FTTH Council Europe
18 - 20 februari 2014
Monter G06

Lars-Åke Lundgren Produktchef metallisk telekabel Tfn 0325 - 801 78 E-post lars-ake.lundgren@nexans.com

Nexans är en global och ledande expert inom kabelindustrin och erbjuder med tyngdpunkt inom kraftöverföring ett omfattande urval av kablar och kabelsystemlösningar för kraftöverföring och distribution, industri och installation. Nexans riktar sig till en rad marknadssegment från el- och telenät till energitillgångar (vindkraftsturbiner, solceller, olja och gas eller gruvdrift) och till transporter (skeppsbyggnad, flyg- och fordonsindustri, automation och järnvägar).
Nexans tar ansvar för en hållbar utveckling och detta arbete är en integrerad del av företagets globala och operativa strategi. Ständiga innovationer av produkter, lösningar och tjänster, medarbetarnas utveckling och engagemang, kundorienterin, samt säkra industriella processer med begränsad miljöpåverkan är alla viktiga beståndsdelar i arbetet för en hållbar framtid.
Med industriell närvaro i 40 länder och kommersiell verksamhet över hela världen, har Nexans 25 000 anställda och en försäljning under 2012 på 7,2 miljarder euro. Nexans är noterat på Parisbörsen. Mer information på www.nexans.se eller www.nexans.mobi.

Citat

AODF-lösningen erbjuder först och främst förbättrad driftssäkerhet, minskade servicetider och kostnader.Tack vare fjärrkonfigurationen är det en investering som återbetalar sig på mindre än 12 månader.
Jean-Christophe Monatlik, marknads- och utvecklingschef på Nexans
Jean-Christophe Monatlik, marknads- och utvecklingschef på Nexans