Nexans vinner prestigefyllt pris för nytt intranät

Nexans tilldelades den internationellt kända utmärkelsen Intra.Net.Reloaded för nytt intranätprojekt

Nexans, ett världsledande företag inom kabelindustrin, har tilldelats en prestigefylld utmärkelse av we.CONECT – Intra.Net Reloaded Awards 2014. Det var i kategorin integrationsstrategi och digital arbetsplatshantering som Nexans uppmärksammades för sitt nya intranät som lanserades i slutet av 2013.

Nexans introducerade nyligen sitt nya intranät som gör det enklare för medarbetare inom hela företaget att hitta information och samarbeta med kollegor, skapa nätverk (communities) med bara några klick, dela innehåll och få tillgång till arbetsverktyg, oberoende av vad de jobbar med eller var i världen de befinner sig. Som en följd har antalet aktiva användare av koncernens intranät nästan tredubblats till 10 300, och antalet sidvisningar har ökat med 30 % till 1,3 miljoner.

Juryn lovordade projektet för det sätt som intranätet tillgodoser koncernens behov av att samverka och öka medarbetarnas engagemang. De berömde också projektet för att det gör det möjligt för användarna att skräddarsy sin egen arbetsplats på webben, anpassat till de egna arbetsuppgifterna.

Vinnarna av de tre kategorierna (Intranet Integration Strategy & Digital Workplace Management, User Experience Design & Content Management, Innovative Technology Integration) skänkte prispengarna till välgörenhet.

Christophe Ralite, ansvarig för webbkommunikationer på Nexans, och den som lett teamet som har haft till uppgift att övervaka utvecklingen av det nya intranätet, kommenterar priset:
Det är en stor ära att få ta emot detta pris. Det är ett erkännande av det intensiva arbetet och engagemanget hos gruppen som utformat och implementerat det nya intranätet.

Intranätet är dynamiskt och vi kan ändra och utöka allteftersom, så det här priset är bara början. Vi kommer att fortsätta förbättra intranätet för att upprätthålla det starka engagemang vi noterat bland Nexans medarbetare och förse dem med nya, mer effektiva och produktiva arbetsverktyg, fortsätter Christophe Ralite.

Eva Wallin, Kommunikationschef, Nexans Sweden AB, tfn 0325 - 801 98, e-post eva.wallin@nexans.com

Nexans tryggar tillgången på energi genom sitt stora och varierade utbud av kablar och kabellösningar som förbättrar våra kunders verksamhet och resultat världen över. Nexans ambition är att vara en samarbetspartner och ett stöd för kunderna inom fyra huvudaffärsområden: kraftöverföring och distribution (till havs och på land), energiresurser (olja och gas, gruvdrift och förnybara energikällor), transporter (väg, järnväg, flyg och fartyg) och installation (kommersiella byggnader, bostäder och datacentraler). Nexans strategi bygger på en ständig innovation av produkter, lösningar och tjänster, kompetensutveckling för medarbetare, utbildning av kunder och introduktion av säkra industriprocesser med så liten miljöpåverkan som möjligt.
Under 2013 blev Nexans det första företaget i kabelindustrin som bildade en stiftelse för att främja långsiktiga projekt som ger utsatta samhällen runt om i världen tillgång till energi.
Med en industriell närvaro i över 40 länder och försäljningskontor över hela världen, hade Nexans 2013 närmare 26 000 anställda och en omsättning på cirka 6,7 miljarder euro. Nexans är börsnoterat på NYSE Euronext Paris, avdelning A.
För mer information, besök nww.nexans.com.

Christophe Ralite, ansvarig för webbkommunikationer på Nexans
Intranätet är dynamiskt och vi kan ändra och utöka allteftersom, så det här priset är bara början. Vi kommer att fortsätta förbättra intranätet för att upprätthålla det starka engagemang vi noterat bland Nexans medarbetare och förse dem med nya, mer effektiva och produktiva arbetsverktyg.
Christophe Ralite, ansvarig för webbkommunikationer på Nexans